Sosiaalisella vastuulla tarkoitamme toimintamme yhteiskunnallisia vaikutuksia esimerkiksi hankintojemme kautta sekä sisäistä henkilöstöpolitiikkaamme ja toimintakulttuuriamme.
Hankintoihin liittyvät sosiaalisen vastuun näkökulmat käsitellään raportin hankintoja esittelevässä luvussa.
Henkilöstövastuuta ohjaavat periaatteet ja politiikat
HUSin hallitus päättää henkilöstöpolitiikasta, palkkausjärjestelmästä ja yhdenvertaisen palkkapolitiikan toteuttamisesta sekä niiden soveltamisesta HUS-konsernissa. Tavoitteena on mielekäs, tuottava ja turvallinen työ sekä tasapuolisuus, läpinäkyvyys ja oikeudenmukaisuus. HUS Logistiikassa noudatetaan HUSin yhteisiä henkilöstövastuun pelisääntöjä ja politiikkoja sekä perehdytetään kaikki uudet työntekijät HUSin arvoihin, joita ovat kohtaaminen, yhdenvertaisuus ja edelläkävijyys.
Henkilövastuun tavoitteet ja niiden saavuttaminen
Henkilöstöpolitiikassa tavoitteena on, että HUS on toimialansa edelläkävijä ja vetovoimaisin työnantaja ja että jokaisella on mielekäs, tuottava ja turvallinen työ. Lähtökohtana henkilöstöpoliittisille periaatteille on, että hyvä ja vahva henkilöstöpolitiikka on tasapuolista, läpinäkyvää ja oikeudenmukaista kaikille, riippumatta siitä, missä yksikössä tai millä alueella henkilö työskentelee.
HUS Logistiikka kasvoi vuonna 2020 ja se kasvatti rekrytointien sekä uusien työntekijöiden määrää. Perehdytystä parannettiin eri tiimien pitämillä perehdytystilaisuuksilla sekä tarkentamalla yleisperehdytyssuunnitelman sisältöä. Uusilla esimiesrooleilla ja organisaatiomuutoksilla pyrittiin varmistamaan tiimien kohtuullinen koko sekä selkeyttämään tiimien vastuita niin, että toiminnan kehittäminen olisi sujuvaa.
Lean-ajattelu kehittämisen pohjana
Toiminnan kehittäminen perustuu lean-ajatteluun, ja henkilöstö osallistui vuoden aikana oman tiimin kehittämisen lisäksi kehittämistyöpajoihin (kaizen) ja gemba-kävelyille, jotka vuonna 2020 toteutettiin suurimmaksi osaksi virtuaalisesti. Kaizenit ovat tavallisesti 1-4 päivän mittaisia työpajoja, joiden aikana suunnitellaan ja toteutetaan muutos jonkin prosessin ennalta tunnistettuun ongelmaan. Osallistujat ovat prosessista vastaavia ja prosessin toteuttamiseen osallistuvia henkilöitä eri tiimeistä. Jokainen osallistuja vaikuttaa roolistaan käsin prosessin kehittämiseen ja oppiminen tapahtuu yhdessä. Tavoitteena on löytää sujuvampi ja tehokkaampi tapa toimia.
Gemba-kävelyiden tarkoitus on havainnoida jonkin prosessin toimintaa ja poistaa onnistumisen esteitä. Tavoitteena on parantaa johdon, henkilöstön ja tiimien välistä viestintää ja yhteistyötä sekä lisätä johdon ymmärrystä operatiivisen työn sisällöstä ja ongelmista, jotta johto pystyy omalla toiminnallaan sujuvoittamaan arkea.
HUS Logistiikan johtamistapa
HUS Logistiikan ohjaus- ja johtamistoiminnassa sekä toimintatavoissa toteutetaan HUSin arvoja sekä tulosalueella sovittuja toimintaperiaatteita. Avoimuus, tasapuolisuus ja vuorovaikutus ovat tärkeitä johtamisen periaatteita. Johtaminen perustuu yhteiseen johtamisen malliin, jota toteutetaan kaikissa tiimeissä. Tähän kerroksittaisen johtamisen malliin sisältyvät säännölliset kokoukset kuukausi- ja viikkotasolla sekä toiminnan luonteesta riippuen tarvittaessa myös päivittäin. Yhteisen mallin tavoitteena on varmistaa oikea-aikainen viestintä, henkilöstön osallistumismahdollisuudet toiminnan kehittämiseen sekä esimiesten ja johdon tuki tavoitteiden saavuttamisessa.
Tavoite- ja kehityskeskustelut pidetään vähintään kerran vuodessa ja kaikille tasoille asetetaan tavoitteet, joita seurataan säännöllisesti.
Johtoryhmä tukee, toimeenpanee ja seuraa
HUS Logistiikkaan laajasti vaikuttavien asioiden käsittelyä varten tulosalueella on johtoryhmä, jonka puheenjohtajana on tulosalueen toimialajohtaja ja muina jäseninä toimialajohtajan nimeämät jäsenet ja henkilöstön edustaja. Tarvittaessa ne henkilöt, jotka valmistelevat johtoryhmän kokouksissa käsiteltäviä asioita, osallistuvat valmistelemiensa asioiden käsittelyyn johtoryhmässä.
Johtoryhmän tehtävänä on tukea tulosalueen johtajaa strategisessa ja operatiivisessa johtamisessa sekä huolehtia päätösten toimeenpanosta ja seurannasta. Johtoryhmä seuraa asiakkaiden palvelujen saatavuutta, laatua ja asiakaskokemuksia palveluista sekä yhteistyön sujuvuutta, tulosalueen taloutta ja muuta toimintaa. Johtoryhmässä käsitellään riskejä koskevat raportit, varautuminen ja riskienhallinnan tavoite- ja toimenpideohjelmat.
Johtoryhmän kokouksiin kutsutaan tarvittaessa asiantuntijoita. Johtoryhmän kokouksista pidetään pöytäkirjaa, joka julkaistaan koko HUS Logistiikan henkilöstölle avoimella Teams-kanavalla. Johtoryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa ja tarvittaessa muutoinkin puheenjohtajan kutsusta.