Kun koronavirusepidemia sulki yhteiskunnan, piti biopankin löytää uusia keinoja tavoittaa kansalaiset ja viedä tietoa biopankkinäytekeräyksestä ja -tutkimuksesta eteenpäin.
Vuoden alusta ehdimme toteuttaa perinteiset vuosikellon mukaiset kolme tapahtumaa. Tapahtumat toteutettiin Meilahden tornisairaalan aulassa tapahtumatorina sekä Meilahden sairaalan klinikoissa ja osastoilla. Tapahtumien yhteydessä järjestimme yleisölle avoimia koulutuksia, joissa henkilökunnalle ja yleisölle tarjottiin lääketieteellisiä luentoja sekä tietoa biopankkitutkimuksista.
Maaliskuun alussa alkoi olla selvää, ettei perinteisiä tapahtumia voida enää koronavirustilanteen vuoksi jatkaa, joten avasimme Helsingin Biopankin sivustolle virtuaalisen olohuoneen, jossa maaliskuun tapahtuma Saavutettavasti sinulle, pidettiin. Myös biopankkisuostumusten ja -näytteiden keräystilanne muuttui merkitsevästi.
Koronavirus pakotti suunnan muutokseen suostumusten keräämisessä
Keväällä käynnistimme valtakunnallisen Annatko luvan -kampanjan. Kampanjassa lähestyttiin rajoitusten vuoksi kotiin sulkeutuneita kansalaisia uudella ja julkiselle toimijalle erilaisella tavalla. Kampanja toteutettiin yhdessä MTV:n ja lukuisten yhteistyökumppanien kanssa. Tapahtuman suojelijana toimi presidentti Tarja Halonen.
Televisiossa kampanjaa esitettiin kahden viikon aikana 120 kertaa ja sen näki 1 878 000 suomalaista, samaan aikaan radiomainosta esitettiin 18 radiokanavalla kolmen viikon ajan. Helsingin Biopankki näkyi myös tuona aikana näkyvästi sosiaalisessa mediassa, ulkomainoksissa ympäri Helsinkiä sekä musiikkitalon seinällä. Kampanjan myötä kuukauden aikana lähes 6000 kansalaista antoi suostumuksen Helsingin Biopankkiin.
Syksyllä toteutimme alueellisen kampanjan Koskettaa jokaista, jonka tavoitteena oli lisätä näytekeräystä HUSin erityisvastuualueella. Pienempi alueellinen kampanja ei kuitenkaan saanut suostumuksen antajia samalla tavalla liikkeelle kuin koronaepidemian alussa kevään kampanjan aikana. Vaikka näytemäärät ovat jääneet alle tavoitteen, saimme kuluneen vuoden aikana laajaa positiivista näkyvyyttä, tunnettavuutta ja keräsimme suostumuksia haasteellisessa ja vaikeassa tilanteessa.