Koronavirusnäytteenottopisteitä avattiin keväällä nopeaan tahtiin HUSin ja kuntien toimintana. Vaiheittain kesän ja alkusyksyn aikana näytteenottotoiminta siirtyi HUS Diagnostiikkakeskuksen vastuulle.
Ensimmäiset koronavirusnäytteet otettiin eristyshuoneissa infektio-osastolla ja päivystyksissä. Varsin nopeasti tuli tarve laajentaa näytteenottoa. Avasimme ensimmäisen drive in -näytteenoton 2.3.2020 Uudessa lastensairaalassa. Tämän jälkeen lisäsimme drive in -näytteenottopisteitä eri puolille HUSin aluetta. Lisäksi koronavirusnäytteitä otettiin sairaaloiden päivystyksissä sekä kuntien näytteenottopisteissä, infektioterveysasemilla ja -vastaanotoilla.
Epidemian alussa näytteenottokriteerit olivat tiukat ja ne päivittyivät useita kertoja. Maaliskuun puolessa välissä tuotimme kansalaisille koronabotin koronavirusoireiden arviointiin ja kuntien neuvontapuhelimissa työskentelevien avuksi näytteenottoon ohjausbotin. Huhtikuun alussa ensimmäisenä Suomessa HUSin alueella näytteenottokriteereitä laajennettiin siten, että kaikkia, joilla oli koronavirustartuntaan viittaavia oireita, neuvottiin hakeutumaan testiin.
Vastuu testauksesta HUS Diagnostiikkakeskukselle
Kesästä alkaen HUSin tulosyksiköiden ja sairaanhoitoalueiden sekä kuntien vastuulla olevaa näytteenottotoimintaa ryhdyttiin siirtämään HUS Diagnostiikkakeskuksen vastuulle. Lokakuussa saimme valmiiksi HUS Diagnostiikkakeskuksen koronavirusnäytteenottopisteiden verkoston, joka koostui sekä omista että alihankkijoiden näytteenottopisteistä. Yhteensä näytteenottopisteitä oli lähes 50.
Näytteenottopisteiden lisäksi teimme massatestauksia työmailla ja oppilaitoksissa ja käynnistimme testaustoiminta lentokentällä. Maahantulijoiden koronanäytteenoton ohjaukseen suunniteltiin FINENTRY- digitaalinen palvelu yhteistyössä rajavalvonnan, aluehallintoviranomaisten, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja sosiaali- ja terveysministeriön kanssa.
Keskittämisen myötä HUS Diagnostiikkakeskuksella oli kokonaisvastuu sekä näytteenotosta että koronavirusnäytteiden analytiikasta. Näytteenottotoiminnan keskittämisellä vahvistettiin näytteenoton laatua ja turvallisuutta vakioimalla toimintaa. Keskittäminen mahdollisti myös tehokkaan logistiikan ja resurssien joustavan käytön vallitsevan tilanteen mukaan. Yhtenäiset tietojärjestelmät mahdollistavat kattavan ja reaaliaikaisen raportoinnin kehittämisen.
Ajanvaraus itsepalveluna Koronabotissa
Syyskuun alussa otimme HUSin alueella käyttöön koronavirusnäytteenoton itsepalveluajanvarauksen. Koronabotti-palvelu kartoittaa oireet ja altistumisen. Tämän jälkeen käyttäjä voi varata itselleen sopivan ajan näytteenottopisteeseen ja ohjelmisto tuottaa automaattisesti näytepyynnön. Varattuaan ajan asiakas saa vahvistuksen näytteenottoajasta sekä tulo-ohjeet tekstiviestillä. Myös näytevastaukset saapuvat tekstiviesteinä testivastauksen valmistuttua.
Nettiajanvarauksen rinnalla säilyi edelleen mahdollisuus varata aika puhelimitse. Itsepalveluajanvaraus vähensi ruuhkaa kuntien koronaneuvontapuhelimissa. Palvelussa tehtiin vuoden loppuun mennessä yli 370 000 ajanvarausta (8.9-31.12.2020). Joulukuussa jo 70 prosenttia ajanvarauksista tehtiin itsepalveluna.