Med socialt ansvar avser vi samhällelig påverkan av vår verksamhet, till exempel genom våra upphandlingar samt vår interna personalpolicy och verksamhetskultur.
De sociala ansvarsaspekterna i anslutning till upphandling behandlas i upphandlingsavsnittet i rapporten.
Principer och riktlinjer för personalansvar
HUS styrelse beslutar om personalpolicyn, lönesystemet och genomförande av en jämlik lönepolicy samt deras tillämpning i HUS-koncernen. Målet är ett meningsfullt, produktivt och säkert arbete samt jämlikhet, transparens och rättvisa. HUS Logistik iakttar HUS gemensamma spelregler och riktlinjer samt ger en introduktion i HUS värderingar till alla nya arbetstagare. Värderingarna är bemötande, jämlikhet och pionjärskap.
Mål för personalansvar och dess fullföljande
Inom personalpolicyn är målet att HUS är en pionjär inom sitt verksamhetsområde och den attraktivaste arbetsgivaren och att varje arbetstagare har ett meningsfullt, produktivt och säkert arbete. Utgångspunkten för de personalpolitiska principerna är att en god och solid personalpolitik är opartisk, transparent och rättvis mot alla oavsett på vilken enhet eller vilket område personen arbetar.
HUS Logistik växte år 2020, vilket utökade mängden rekryteringar samt nya arbetstagare. Introduktionen förbättrades genom introduktionssessioner som anordnades av olika team samt genom att precisera innehållet i den allmänna introduktionsplanen. Genom nya chefsroller och organisationsförändringar strävade man efter att säkerställa en rimlig storlek på teamen för att göra utvecklingen av verksamheten smidigare.
Lean-tänkandet som grund för utvecklingen
Utvecklingen av verksamheten grundar sig på lean-tänkande och personalen deltog under året förutom i utvecklingen av det egna teamet i utvecklingsworkshoppar (kaizen) och i gemba-promenader som år 2020 genomfördes till största delen virtuellt. Kaizen-grupparbeten är vanligtvis 1–4 dagar långa workshoppar under vilka man planerar och genomför en ändring i ett problem som på förhand identifierats i en process. Deltagarna är processansvariga och personer från olika team som medverkar i genomförandet av processen. Varje deltagare påverkar processutvecklingen genom sin egen roll och inlärningen sker tillsammans. Målet är att hitta ett smidigare och effektivare verksamhetssätt.
Avsikten med Gemba-promenaderna är att iaktta hur en viss process fungerar och eliminera hinder för framgång. Målet är att förbättra kommunikationen och samarbetet mellan ledningen, personalen och teamen samt öka ledningens förståelse för innehållet och problemen i det operativa arbetet så att ledningen genom sin egen verksamhet kan göra vardagen smidigare.
HUS Logistiks ledarstil
Inom HUS Logistiks styrnings- och ledningsverksamhet samt i arbetssätten förverkligas HUS värderingar samt verksamhetsprinciper som fastställts för resultatområdet. Öppenhet, jämlikhet och interaktion är viktiga ledningsprinciper. Ledarskapet baserar sig på en gemensam ledningsmodell som genomförs i samtliga team. I denna ledarskapsmodell som består av flera skikt ingår regelbundna möten varje månad eller vecka samt vid behov dagligen beroende på verksamhetens natur. Målet med den gemensamma modellen är att säkerställa en rättidig kommunikation, möjligheter för personalens inkluderande i utvecklingen av verksamheten samt chefernas och ledningens stöd för att uppnå målen.
Mål- och utvecklingsdiskussioner hålls minst en gång per år och mål som följs upp regelbundet ställs för alla nivåer.
Ledningsgruppen stöder, verkställer och övervakar
För att hantera frågor som har en stor inverkan på HUS Logistik leds resultatområdet av en ledningsgrupp, vars ordförande är resultatområdets direktör och de övriga medlemmarna utgörs av medlemmar som utsetts av direktören samt en personalrepresentant. Vid behov deltar de personer som bereder de ärenden som behandlas på ledningsgruppens möten också i behandlingen av dessa ärenden i ledningsgruppen.
Ledningsgruppens uppgift är att stöda resultatområdets direktör i den strategiska och operativa ledningen samt svara för verkställandet och uppföljningen av besluten. Ledningsgruppen följer kundtjänsternas tillgänglighet, kvalitet och kunderfarenheter om tjänsterna samt samarbetets smidighet, resultatområdets ekonomi och övriga verksamhet. I ledningsgruppen behandlas rapporter om risker, beredskap och riskhanteringens mål- och åtgärdsprogram.
Till ledningsgruppens möten kallas experter vid behov. Protokoll om ledningsgruppens möten förs och publiceras för hela HUS Logistiks personal på en öppen Teams-kanal. Ledningsgruppen sammanträder en gång per månad och vid behov också på kallelse av ordföranden.
Personalsiffror 2020
Personalsiffror | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|
Hela personalen | 444 | 441 | 411 |
Fast anställda | 410 | 410 | 370 |
Visstidsanställda | 34 | 31 | 41 |
Deltidsanställda | 12 | 8 | 18 |
Heltidsanställda | 432 | 433 | 393 |
Personalomsättning | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|
avgångsomsättning bland fast anställda % | 11,2 (12) | 7,9 |