Synlighet för miljöfrågor genom kommunikation
Kommunikation är ett centralt sätt att integrera miljö- och ansvarsfrågor i vardagen. Ett av målen för HUS miljöprogram är att få varje HUS-anställd att identifiera miljöeffekterna av sitt eget arbete och sina möjligheter att påverka dem. Förutom utbildning och rådgivning har vi gjort miljöarbetet synligt i flera kanaler genom flera nyheter, meddelanden, kampanjmaterial, inlägg på sociala medier och videor. De viktigaste kanalerna för intern kommunikation var intranätet, Yammer, kampanjaffischer och e-post samt olika evenemang som alla stöder varandra.
Det fanns flera kommunikationsteman. I personaltidningen Husari rapporterade vi bland annat om HUS energieffektivitetsåtgärder som ett betydande sätt att bekämpa klimatförändringen samt utvecklingen av HUS projekt för att främja smart motion. Nästan varje utgåva innehöll ett miljötips för HUS-anställda som kan genomföras i arbetsvardagen. Tips gavs för smart motion, energibesparing, val av hållbara produkter, minskning av förnödenhetssvinn samt återanvändning av möbler, utrustning och tillbehör.
Under 2019 publicerade vi på intranätet tre Miljömeddelanden som innehöll ett nyttigt sammandrag av miljöfrågor för alla HUS-anställda. Till stöd för HUS miljöintroduktion uppdaterade vi också den tvåspråkiga miljötipsbroschyren Tillsammans gör vi miljögärningar. Broschyren finns tillgänglig på intranätet och vi delar ut den i tryck till exempel på miljöutbildningar.
I projektet för smart motion startade vi 2019 bland annat en systematisk ökning av cykelställ med ramlås på sjukhusområdena.
Den nationella energisparveckan fick synlighet på intranätets startsida, HUS Asvias lunchrestauranger, miljöseminariet på Hyvinge sjukvårdsområde och på Raseborgs sjukhus utställning med återvinning och avfallshantering som tema. Under den årliga energisparveckan betonar vi de energibesparande metoder som kan genomföras i personalens arbete i vardagen.
I projektet för att främja smart motion med fokus på Mejlans började vi bygga upp en ny intranätsajt för ansvarsfulla sätt att färdas till och från jobbet. Sajten som är riktad till alla HUS-anställda färdigställs och publiceras i början av 2020.
Som en ny åtgärd besökte HUS Miljöcentral 18 avdelningsskötar- och chefsmöten och höll ett kort miljöinformationsmöte. Syftet med informationen är att säkerställa att också cheferna får årlig information om miljöfrågor. Under 2019 grundade Miljöcentralen en Yammer-grupp ‘HUS ja ympäristö’ som stöd för miljökommunikationen.
Samtliga arbetstagare kan använda gruppen för att diskutera och ställa frågor om miljön. Ekologiska ATeK-miljöansvarsgruppen som hör till resultatenheten för HUS Operationssalar, intensivvård och smärtbehandling utförde en kampanj år 2019 för att gynna starkt ekologiska verksamhetsmodeller och motarbeta engångskonsumtion där mångsidigt användbara lösningar utgör ett alternativ. Videor med miljöansvarstema fick synlighet också utanför HUS, bland annat via HUS kanaler för sociala medier.
Teman omfattade t.ex. distansmöten, plaståtervinning, slitstarka kläder, low-flow-anestesi, genomtänkt utskrivning, tyghandduksautomater, hållbara kaffemuggar och ekologiskt ansvar vid upphandling. I HUS pressmeddelande sommaren 2019 tog vi en stark ställning för återvinning av sjukhusplast som vi vill vara med och utveckla.
HUS Miljöcentralen gav intervjuer till många facktidningar om detta samt andra miljöfrågor i organisationen. Det miljöarbete som vi länge har utfört har också blivit allt synligare i de nordiska länderna under de senaste två åren, till följd av mera intensivt samarbete inom hållbar utveckling och internationellt nätverkande. På sommaren 2019 fick vi priset som en ansvarsfull aktör inom hälso- och sjukvården på den internationella EHMA-konferensen.
Broschyren om HUS miljöpolicy och enkla miljötips för arbetsvardagen förnyades helt.