Med socialt ansvar avser vi samhällelig påverkan av vår verksamhet, t.ex. genom våra upphandlingar samt vår interna personalpolicy och verksamhetskultur. De sociala ansvarsaspekterna i anslutning till upphandling behandlas i upphandlingsavsnittet i rapporten.
Principer och riktlinjer för personalansvar
HUS styrelse beslutar om personalpolicyn, lönesystemet och genomförande av en likvärdig lönepolicy samt deras tillämpning i HUS-koncernen. Målet är ett meningsfullt, produktivt och säkert arbete samt jämlikhet, transparens och rättvisa. HUS Logistik iakttar HUS gemensamma spelregler och riktlinjer samt ger en introduktion i HUS värderingar till alla nya arbetstagare.
Mål för personalansvar och dess fullföljande
Inom personalpolicyn är målet att HUS är pionjär inom sitt verksamhetsområde och den attraktivaste arbetsgivaren och att varje arbetstagare har ett meningsfullt, produktivt och säkert arbete. Utgångspunkten för de personalpolitiska principerna är att en god och solid personalpolitik är opartisk, transparent och rättvis mot alla oavsett på vilken organisatorisk enhet eller vilket område personen arbetar.
HUS Logistik växte år 2019, vilket utökade mängden rekryteringar samt nya arbetstagare. Introduktionen förbättrades genom introduktionssessioner som anordnades av olika team samt genom att precisera innehållet i den allmänna introduktionsplanen. Genom nya chefsroller och organisationsförändringar strävade man till att säkerställa en rimlig storlek på teamen för att göra utvecklingen av verksamheten smidigare.
Verksamhetens utveckling grundar sig på lean-tänkande och personalen deltog under året förutom i utvecklingen av det egna teamet i utvecklingsworkshoppar (kaizen) och i gemba-promenader. Kaizen-grupparbeten är vanligtvis 1–4 dagar långa workshoppar under vilka man planerar och genomför en ändring i ett problem som på förhand identifierats i en process. Deltagarna är processansvariga och personer från olika team som deltar i genomförandet av processen. Varje deltagare påverkar processutvecklingen genom sin egen roll och inlärningen sker tillsammans. Målet är att hitta ett smidigare och effektivare verksamhetssätt.
Avsikten med Gemba-promenaderna är att iaktta hur en viss process fungerar och eliminera hinder för framgång. Målet är att förbättra kommunikationen och samarbetet mellan ledningen, personalen och teamen samt öka ledningens förståelse för innehållet och problemen i det operativa arbetet så att ledningen genom sin egen verksamhet kan göra vardagen smidigare.