Under hela coronavirusepidemin har vi varit synligt framme i offentligheten och behovet av kommunikation har varit stort.
Vi gjorde upp de första coronavirusrelaterade kommunikationsplanerna i början av februari. När den första smittan upptäcktes på HUS i slutet av februari anordnade vi som planerat en presskonferens i samarbete med Institutet för hälsa och välfärd.
Detta startade kommunikationen under undantagsförhållanden, vars målgrupper var förutom den egna personalen även den stora allmänheten, våra samarbetspartner samt beslutsfattare. Kommunikationen har under hela epidemin deltagit i arbetsgrupper som är centrala för hanteringen av pandemin och inom kommunikationen centraliserades uppgifterna relaterade till coronaviruset till en liten kärngrupp.
Medie- och patientkommunikation
Coronavirusepidemin mångdubblade vår externa kommunikationsvolym. Under året har vi publicerat ca 200 pressmeddelanden och webbnyheter i anslutning till coronaviruset. HUS experter och ledning gav ett enormt antal intervjuer under året och deltog i aktualitetsprogram och presskonferenser. Vår mediesynlighet ökade markant.