Tervetuloa meille hoitoon
Näin tulet meille hoitoon
Tarvitset HUSin sairaalaan aina lääkärin kirjoittaman lähetteen silloin, kun hoitosi ei ole kiireellinen. Oma lääkärisi toimittaa lähetteen suoraan HUSin lääkärille, joka tutustuu lähetteisiin niiden saapumisjärjestyksessä ja jakaa ne lääketieteellisin perustein kiireellisyysjärjestykseen. Saat joko kutsun tai muita jatko-ohjeita kolmen viikon kuluessa lähetteen saapumisesta.
Kiireellistä hoitoa tarvitsevat pääsevät sairaalan päivystykseen ilman lähetettä.
Ulkopaikkakuntalaiset saavat kiireellistä hoitoa kaikissa HUSin päivystyksissämme. Sen jälkeen hoitoa jatketaan joko oman kotipaikkakunnan tai yhdessä lähettävän lääkärin kanssa valitun alueen erikoissairaanhoidossa.
Hoidamme kiireellistä hoitoa tarvitsevan ulkomaalaisen potilaan aina. Hänen kotimaansa on vastuussa sairaanhoidosta ja sen kustannuksista.
Lisätietoa ulkomaalaisten hoidosta Suomessa.
Kun tarvitset kiireetöntä hoitoa, on sinulla vapaus valita terveyskeskuksesi ja erikoissairaanhoitopaikkasi julkisen terveydenhuollon piiristä. Valinnan voit tehdä kirjallisella ilmoituksella hoitovastuussa olevan kotikunnan ja valitun kunnan terveyskeskukselle. Valinnan mahdollisuus ei koske päivystystä, pitkäaikaista laitoshoitoa eikä koulu- ja opiskelijaterveydenhuoltoa.
Saat kutsun HUSiin kirjeitse sekä Maisa-portaaliin. Löydät kirjeet Maisan valikosta Kirjeet -kohdasta. Jos ajanvarauksesi on lähellä kutsuhetkeä, soitamme sinulle.
Kutsussa kerromme muun muassa
- milloin ja missä sairaalassa ilmoittaudut,
- mihin toimenpiteisiin sinulle on varattu aika ja
- miten valmistaudut ennakolta sairaalaan tuloosi.
Kutsun mukana tulleen esitietolomakkeen voit täyttää jo kotona joko sähköisesti tai paperilla. Pääset täyttämään sähköisen esitietolomakkeen kirjautumalla Maisa-palveluun. Lomakkeiden täyttö tapahtuu Valmistaudu käynnille -toiminnon kautta.
Voit muuttaa tai perua hoitoajan soittamalla kutsussa ilmoitettuun puhelinnumeroon. Useimmissa yksiköissä on myös mahdollista perua ajanvaraus Maisassa 48 tuntia ennen varausta. Osaan yksiköistä voit lähettää Maisan kautta pyynnön ajanvarauksen perumisesta.
Saamme potilaidemme osoitetiedot suoraan Digi- ja väestötietoviraston väestötietojärjestelmästä, joten osoitteen muutoksesta ei tarvitse ilmoittaa meille erikseen. Mikäli haluat laskutukseen väestötietojärjestelmästä poikkeavan osoitteen, ilmoitathan osoitteen potilaslaskutukseemme. Voit tarkistaa Maisasta, että osoitteesi on päivittynyt potilastietojärjestelmäämme oikein.
Vastaathan myös tuntemattomasta numerosta tulevaan puheluun
Huomioithan, että meiltä tulevat puhelut voivat tulla tuntemattomasta numerosta. Jos sinulla on puhelimessasi Android-käyttöliittymä ja siinä päällä asetus ”Katso soittajan ja häirikön tunnus”, puhelin voi näyttää soittajan nimenä jotain muuta kuin HUS.
Jos sait soiton numerosta 09 471 71700, tämä tarkoittaa, että sinulle on soitettu HUSista ja soitamme sinulle uudelleen.
Mittaamme hoidon vaikuttavuutta 15D-elämänlaatukyselyllä. Lähetämme kyselyn sähköistä asiointipalvelu Maisaa käyttäville aikuispotilaillemme.
Ajanvarauksella hoitoon tuleville lähetämme kyselyn ensimmäisen kerran lähetteen hyväksymisen jälkeen ja toisen kerran 7 kuukauden kuluttua tästä. Kyselyyn voit vastata 30 päivän ajan. Jos otat Maisan käyttöön vasta sen jälkeen, kun lähetteesi on hyväksytty, kysely odottaa sinua Maisassa valmiina 30 vuorokauden ajan.
Päivystyksestä osastohoitoon siirretyille potilaille lähetämme ensimmäisen kyselyn 3 kuukauden kuluttua ja toisen kyselyn 12 kuukauden kuluttua osastolle saapumisesta. Kyselyyn voit vastata 30 päivän ajan. Jos otat Maisan käyttöön vasta ensimmäisen kyselyn lähettämisen jälkeen, se odottaa sinua Maisassa valmiina 30 vuorokauden ajan. Jos olet jo kerran saanut 15D-kyselyn ajanvarauslähetteen perusteella, emme lähetä uutta kyselyä päivystyksellisen hoidon yhteydessä.
Kun saavut ajanvarauskirjeessä ilmoitettuun osoitteeseen, mene ilmoittautumisautomaatille, ellei ajanvarauskirjeessä tai paikan päällä toisin ohjeisteta.
Löydät ilmoittautumisautomaatin jokaisen HUSin sairaalan pääsisäänkäynnin aulasta. Joillakin poliklinikoilla, joissa ei ole ilmoittautumisautomaattia, voit ilmoittautua vastaanottohenkilökunnalle.
Ilmoittautumiseen tarvitset Kela-kortin, ajokortin tai henkilökortin.
Valmistaudu sairaalaan tuloon etukäteen ja pakkaa mukaasi
- Kela-korttisi,
- käytössäsi olevat lääkkeet,
- ajantasainen luettelo lääkkeistä ja lääkevalmisteista,
- tiedot allergioista ja ruokavaliosta,
- lähiomaisesi yhteystiedot,
- henkilökohtaiset apuvälineesi,
- henkilökohtaisen hygienian hoitamiseen tarvittavat välineet,
- sisäkengät ja
- vakuutustiedot eli työtapaturmissa työnantajan vakuutustodistus.
Voit tarkistaa apuvälineiden saatavuuden yksiköstä, johon olet menossa.
Useimmilla osastoilla on rajoitetusti tavaroiden säilytystiloja. Suuret rahasummat ja arvoesineet kannattaa jättää kotiin.
Tarkista osaston varateiden sijainti ja noudata poikkeustilanteissa henkilökunnan ohjeita.
Voit halutessasi ottaa mukaan saattajan.
HUSin alueilla pysäköinti on maksullista.
Katso tarkemmat tiedot pysäköintialueista, -halleista ja maksuista kunkin sairaalan omilta sivuilta kohdasta Saapuminen.
Kela korvaa taksimatkasi, kun terveydentilasi tai puutteelliset liikenneolosuhteet sitä vaativat ja tilaat taksin alueellisesta tilausnumerosta.
HUSin sairaalat ovat esteettömiä ja sairaaloissa liikkuminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Kehitämme sairaaloidemme esteettömyyttä jatkuvasti.
Koiria ei pääsääntöisesti saa tuoda sairaalan sisätiloihin. Tarvittaessa esimerkiksi liikuntavammaisten, näkövammaisten tai diabeetikkojen avustajakoirat tai opaskoirat sekä eläinavusteisen toiminnan kaverikoirat ovat sallittuja. Lisäksi sairaalaan voivat tulla virantoimituksessa sekä vartiointi- tai palvelutehtävissä olevat koirat.
Jos olet ollut pitkään sairaalassa hoidossa tai läheisesi on saattohoidossa, voit pyytää lupaa koiran vierailulle. Koirasta ei saa aiheutua häiriötä potilaiden tai henkilökunnan terveydelle tai turvallisuudelle. Koiran on oltava jatkuvasti kytkettynä sairaalan tiloissa.
Koiria ei voi tuoda teho-osastoille, valvontaosastoille tai muihin tiloihin, joissa infektioiden riski pyritään pitämään mahdollisimman pienenä.
HUS Potilashotelli on tarkoitettu sinulle, kun
- olet hoidossa Meilahdessa tai sen lähisairaalassa ja
- olet tulossa hoitoon tai toimenpiteeseen, joka kestää yli vuorokauden tai
- yöpyminen sairaalan lähistöllä on suositeltavaa ja
- olet kotikuntoinen eli tulet toimeen itsenäisesti tai saattajan tai läheisen tukemana.
Huomioimme ravintolan avaamisessa annetut viranomaissäädökset sekä noudatamme Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRan omavalvontaohjeistusta sekä tehostettuja hygieniaohjeita.
Kaikki vieraamme saavat halutessaan edelleen ruoat mukaan huoneeseen nautittavaksi.
Hotellihuonevaraukset tekee hoitava yksikkö. Potilashotelli sijaitsee Scandic Meilahti -hotellissa Helsingissä.
Ruokailuajat
maanantai-perjantai
aamiainen klo 6.30-9.30
lounas klo 10.30-13.00
päivällinen klo 17.00-21.30
Ruokailu ravintolasalissa tai take away -tyyliin hotellihuoneessa.
lauantai
aamiainen klo 7.30-10.30
ravintosalissa tai take away
lounas alkaen klo 11.00
Valmiiden ruoka-annosten noudot ateriaseteleillä ainoastaan hotellin vastaanotosta.
päivällinen klo 17.00-21.30
ravintosalissa tai take away
sunnuntai
aamiainen klo 7.30-10.30
ravintolasalissa tai take away
lounas ja päivällinen alkaen klo 11.00
Valmiiden ruoka-annosten noudot ateriaseteleillä ainoastaan hotellin vastaanotosta.
Ei voimassa olevia rajoituksia ravintolapalveluihin liittyen eikä kasvomaskisuositusta
Hoitotakuussa määritellään kiireettömille hoidoille ja tutkimuksille määräajat. Hoidon tarpeesi tulee arvioida kolmen viikon sisällä lähetteen vastaanottamisesta. Jos et ole päässyt vastaanotolle kuuden kuukauden kuluttua hoidon tarpeen arvioinnista, ota yhteyttä siihen yksikköön, josta sait lähetteen tai hoidon tarpeen arvioinnin.
HUS on tehnyt joistakin hoidoista ja toimenpiteistä palvelusetelisopimuksen ulkopuolisen palveluntuottajan kanssa. Palvelusetelikäytännöt vaihtelevat yksiköittäin. Voit kysyä tarkempia tietoja sinua hoitavasta yksiköstä. Palveluseteliä et voi itse voi valita tai pyytää. Palvelusetelillä tuotettu polikliininen tutkimus tai toimenpide on sinulle samanhintainen vaihtoehto kuin HUSissa tarjoamamme hoito. Katso hinnasto tästä.
Voit hyödyntää asiointiin, yhteydenpitoon ja hoitoon liittyviä sähköisiä palveluitamme ajasta ja paikasta riippumatta.