Välkommen till oss för vård
Information till dig som kommer till oss för vård
För all annan vård än brådskande vård vid något av HUS sjukhus behöver du alltid en läkarremiss. Din egen läkare sänder remissen direkt till en HUS-läkare som läser remisserna i den ordning de kommer in och sorterar dem enligt medicinska grunder i prioritetsordning. Inom tre veckor efter att remissen mottagits får du antingen en kallelse eller andra vidare anvisningar.
De som behöver brådskande vård tas in på sjukhusets akutmottagning utan remiss.
Personer från orter utanför kommunen får brådskande vård vid alla HUS akutmottagningar. Därefter tar vården vid antingen på hemorten eller inom den specialiserade sjukvården i det område som valts tillsammans med läkaren som ger remissen.
Vi tar alltid hand om en utländsk patient som behöver brådskande vård. Personens hemland svarar för sjukvården och kostnaderna för denna.
Mer information om vård för utlänningar i Finland.
När du behöver vård som inte är brådskande kan du fritt välja hälsovårdscentral och ställe för specialiserad sjukvård inom den offentliga hälso- och sjukvården. Detta gör du med en skriftlig anmälan till hälsovårdscentralen på den vårdansvariga hemorten och i den valda kommunen. Valmöjligheten gäller inte jouren, långvarig anstaltsvård eller skol- och studenthälsovård.
Du får en kallelse till HUS per brev och via Maisa-portalen. Du hittar breven i Maisas meny under Brev. Om din tidsbokning är nära tidpunkten för brevutskicket ringer vi dig.
I kallelsen ger vi information om bland annat
- när och på vilket sjukhus du ska anmäla dig,
- för vilka ingrepp tid har bokats för dig och
- förberedelserna före din ankomst till sjukhuset.
Den blankett för förhandsinformation som du fick med kallelsen kan du fylla i redan hemma, antingen elektroniskt eller till pappers. Du kan fylla i den elektroniska blanketten genom att logga in på Maisa-portalen. Blanketter fylls i via funktionen Förbered dig inför ditt besök.
Du kan ändra eller avboka en vårdtid genom att ringa telefonnumret som anges i kallelsen. I de flesta enheter är det också möjligt att annullera tiden i Maisa 48 h före tidsbokningen. Till en del enheter kan du via Maisa skicka en begäran om annullering av tidsbokningen.
Vi får våra adressuppgifter direkt från myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, så adressförändringen behöver inte anmälas till oss separat. Ifall du vill använda en faktureringsadress som avviker från den som finns i befolkningsdatasystemet, var snäll och meddela adressen till vår patientfakturering. Du kan kontrollera i Maisa att din adress har uppdaterats rätt i vårt patientdatasystem.
Vänligen svara också på samtal som kommer från ett okänt nummer
Kom ihåg att samtal från oss kan komma från ett okänt nummer. Om du har en Android-telefon och har aktiverat inställningen "Visa uppringare och spam-ID" , kan telefonen visa att uppringaren är någon annan än HUS.
Om du fick ett samtal från numret 09 471 71700, betyder det att du blivit uppringd av HUS och vi ringer dig på nytt.
Vi mäter vårdeffekten genom 15D-livskvalitetsenkäten. Vi skickar enkäten till våra vuxna patienter som använder e-tjänsten Maisa.
Vi skickar en enkät åt alla som kommer till vården med tidsbokning, första gången efter att remissen godkänts och andra gången 7 månader efter detta. Du har 30 dagar på dig att besvara enkäten. Om du börjar använda Maisa först efter att din remiss har godkänts väntar enkäten på dig i Maisa under 30 dygn.
Till patienter som flyttats från jouren till avdelningsvård skickar vi den första enkäten om 3 månader och den andra enkäten 12 månader efter att patienten anlänt till avdelningen. Du har 30 dagar på dig att besvara enkäten. Ifall du tar Maisa i bruk först efter att den första enkäten har skickats, väntar den färdigt på dig i Maisa i 30 dygn. Om du redan en gång fått 15D-enkäten på basen av en remiss för tidsbokning, skickar vi inte en ny enkät i samband med akutbetonad vård.
När du anländer till adressen som uppges i tidsbokningsbrevet ska du gå fram till anmälningsautomaten, om inga andra anvisningar ges i tidsbokningsbrevet eller på platsen.
En anmälningsautomat finns vid huvudentrén på alla HUS sjukhus. På vissa polikliniker som inte har en anmälningsautomat kan du anmäla dig hos receptionspersonalen. För anmälan behöver du ett FPA-kort, körkort eller personkort.
Förbered dig för ankomsten till sjukhuset och ta med dig
- ditt FPA-kort,
- läkemedel som du använder,
- aktuell förteckning över läkemedel och preparat som du använder,
- uppgifter om allergier och diet,
- kontaktuppgifter till dina närmaste anhöriga,
- personliga hjälpmedel,
- artiklar för skötsel av personlig hygien,
- inneskor och
- försäkringsinformation, dvs. i arbetsolycksfall arbetsgivarens försäkringsintyg.
Du kan kontrollera tillgången till hjälpmedel hos enheten där du ska tas in.
De flesta avdelningar har begränsade utrymmen för förvaring av saker. Det är bäst att lämna stora penningbelopp och värdeföremål hemma. Kontrollera var avdelningens nödutgångar finns och iaktta de anställdas anvisningar i exceptionella situationer.
Du får också ta med dig en ledsagare.
På HUS områden är parkeringen avgiftsbelagd.
Se närmare information om parkeringsområden, -hallar och -avgifter på webbplatsen för vart och ett sjukhus i Ankomst.
FPA ersätter dina taxiresor, om du är tvungen att anlita en taxi på grund av ditt hälsotillstånd eller bristfälliga trafikförhållanden och beställer en taxi genom det regionala beställningsnumret.
Mer information finns på FPA:s webbplats.
HUS sjukhus är tillgängliga, och man har gjort det så lätt som möjligt att röra sig på sjukhusen. Tillgängligheten på våra sjukhus förbättras fortlöpande.
Se informationen om tillgänglighet för vart och ett sjukhus.
I regel får hundar inte tas med in på sjukhuset. Efter behov tillåts inomhus exempelvis fysiskt funktionshindrades, synskadades eller diabetikers assistanshundar eller ledarhundar samt kompishundar för djurassisterade aktiviteter. Dessutom tillåts hundar som deltar i tjänsteutövande samt bevaknings- eller tjänsteuppdrag.
Du kan begära ett tillstånd för hundbesök, om du har varit intagen för sjukhusvård en längre tid eller om en närstående person får palliativ vård. Hunden får inte orsaka problem för patienternas eller de anställdas hälsa eller säkerhet. Hunden måste hela tiden hållas i koppel i sjukhuslokalerna.
En hund kan inte tas med till intensivvårdsavdelningarna, övervakningsavdelningarna eller andra lokaler där man försöker minimera infektionsrisken.
HUS Patienthotell är avsett för dig när
- du får vård på Mejlans sjukhusområde eller i något av de närliggande sjukhusen och
- du ska få vård, behandlingar eller ingrepp som tar mer än ett dygn eller
- det rekommenderas att du övernattar i närheten av sjukhuset och
- du är i tillräckligt god kondition för att stanna hemma, dvs. du klarar dig självständigt eller med stöd av en ledsagare eller närstående person.
Vårdenheten gör hotellrumsbokningarna. Hotellet Scandic Mejlans inrymmer HUS Patienthotellet.
Måltidstider
Frukost:
mån.–fre. kl. 6.30–10.00
lör. kl. 6.30–10.30
sön. kl. 7.30–10.30
Du kan äta i restaurangsalen eller som take away på hotellrummet.
Lunch:
mån.–fre. kl. 11.00–13.30
lör.–sön. stängd
Du kan äta i restaurangsalen eller som take away på hotellrummet.
Upphämtning av färdiga matportioner med måltidssedel från hotellets reception.
Under tiden 23.6.–31.7.2023 erbjuds inget lunchalternativ.
Middag:
mån.–fre. kl.16–21.30
lör. kl.17–21.30
sön. stängd
Upphämtning av färdiga matportioner med måltidssedel från hotellets reception.
Vi har inga ikraftvarande restriktioner gällande restaurangtjänsterna och inte heller munskyddsrekommendation.
I vårdgarantin fastställs tidsfrister för icke-brådskande vård och undersökningar. Ditt vårdbehov ska bedömas inom tre veckor efter mottagandet av en remiss. Kontakta enheten från vilken du fick en remiss eller en bedömning av vårdbehovet, om du inte har kallats till mottagningen inom sex månader efter bedömningen av vårdbehovet.
I fråga om vissa behandlingar och ingrepp har HUS ingått ett servicesedelavtal med externa tjänsteproducenter. Praxisen med servicesedlar varierar mellan enheterna. Du kan be om närmare information på den enhet där du får vård. Du kan inte själv välja eller begära servicesedlar. En poliklinisk undersökning eller ett polikliniskt ingrepp som produceras med servicesedel är ett alternativ som för dig kostar lika mycket som den vård eller behandling du får vid HUS. Se prislistan här.
Du kan använda våra e-tjänster för ärendehantering, kontakt och vård när som helst och var som helst.