Siirry pääsisältöön

Asiakasmaksut

Asiakkaalta perittävät maksut määräytyvät asiakasmaksulain ja -asetuksen mukaisesti.

HUSin asiakkailta perimät maksut käynneistä, etävastaanotoista, hoitojaksoista sekä lääkärintodistuksista määräytyvät asiakasmaksulain ja -asetuksen mukaisesti. Jos sinulla ei ole kotikuntaa Suomessa, katso alta ohjeet.

Perimme maksun myös ilman hyväksyttävää syytä käyttämättä jääneestä erikoissairaanhoidon käynnistä, etävastaanotosta ja diagnostisen tutkimuksen vastaanottoajasta. Tee ilmoitus ajan perumisesta edellisenä päivänä klo 12 mennessä. Yksikköön tulo-ohjeesta löydät ohjeet peruutukseen tekemiseen. 

Lähetämme sinulle laskun jälkikäteen noin kaksi viikkoa hoitosi tai käyntisi jälkeen. Lähetämme laskun sinulle valintasi mukaan joko postitse, e-laskuna tai suoramaksuna. Kuluttajan verkkolaskun eli e-laskun saat tekemällä verkkopankissasi sopimuksen e-laskuista. Asiakasmaksujen laskuttaja on HUS-yhtymä ja laskutusaihe on hoitolasku.

Suoramaksun saat käyttöösi tekemällä suoramaksuvaltuutuksen pankkisi konttorissa tai muussa asiakaspalvelukanavassa. Suoramaksussa valtuutat pankkisi maksamaan laskusi tililtäsi puolestasi. Saat laskusta postitse ennakkotiedotteen ja pankki veloittaa maksun tililtäsi laskun eräpäivänä.

Laskuilla on yleensä kolme viikkoa maksuaikaa. Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, saat maksumuistutuksen kaksi viikkoa eräpäivän jälkeen. Perimme eräpäivästä lukien korkolain mukaista viivästyskorkoa.

Asiakasmaksulaki 
Asiakasmaksuasetus 


Ole yhteydessä asiakaslaskutuksen asiakaspalveluumme, jos kaipaat neuvoja tai lisätietoja tai jos laskussa on jotain epäselvää. 

HUSin asiakaslaskutuksen asiakaspalvelu

Puhelin: 09 471 78550, avoinna arkisin klo 9–12.
Postiosoite: HUS Talouspalvelut, Asiakaslaskutus, PL 680, 00029 HUS.
Sähköpostiosoite: asiakaslaskutus@hus.fi

Asioinnin sujuvuuden vuoksi ilmoitattehan yhteydenotossanne koko nimenne, syntymäaikanne sekä voimassa olevan osoitteenne.

Puhelut nauhoitetaan laadunvarmistus- ja koulutuskäyttöön.

Asiakaslaskut voi maksaa HUSin lounasravintoloiden kassoilla

Voit jatkossa maksaa HUSin asiakaslaskut HUSin sairaaloiden lounasravintoloiden kassoilla. Alla tiedot ravintoloista, joissa laskun voi maksaa. 

Laskun maksua varten tarvitset saamasi paperilaskun. Ilman laskua emme voi ottaa maksua vastaan. Ravintoloiden kassalla emme myöskään anna laskuihin liittyvää neuvontaa. Neuvontaa saa laskutuksen asiakaspalvelusta ma-pe klo 9-12 puh. 09 471 78550 tai sähköpostitse osoitteesta asiakaslaskutus@hus.fi

Lounasravintolat:

Biomedicum, Haartmaninkatu 8, Helsinki
Espoon sairaalan lounasravintola Suolaheinä Karvasmäentie 6, Espoo
Hyvinkään sairaalan kahvila, Sairaalankatu 1, Hyvinkää
Iho- ja Allergiasairaala, Meilahdentie 2, Helsinki
Jorvin sairaala, Turuntie 150, Espoo
Ohkolan sairaala sairaala, Ohkolantie 10, Mäntsälä
Kirurginen sairaala Kasarminkatu 11-13, Helsinki
Lohjan sairaala Sairaalantie 8, Lohja
Meilahden siltasairaala, Haartmaninkatu 4, Helsinki
Peijaksen sairaala, Sairaalakatu 1 Vantaa
Porvoon sairaala, Sairaalantie 1, Porvoo
Tullinpuomi, Topeliuksenkatu 32, Helsinki
























Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.