Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 20.9.2024 13.35

Saman sairauden kokenut voi olla tärkein kuuntelija

Asiasanat:
  • kokemusasiantuntija
  • vertaistuki
  • asiakaskokemus
Vertaistukija ja kokemusasiantuntija Päivi Seppänen

Päivi Seppäsellä on pitkä kokemus vertaistukijana ja kokemusasiantuntijana.

Hyvä kohtaaminen koostuu näennäisesti pienistä asioita, mutta potilaalle ne voivat merkitä paljon. Lopulta kyse on myötätunnosta ja potilaan huomioimisesta, potilaan laittamisesta pääosaan.

”Muistan, kun olin ensimmäistä kertaa paksusuolen tähystyksessä. Tilanne oli hyvin jännittävä ja toimenpide kivulias. Siinä hetkessä kohtasin sairaanhoitajan rauhallisen, läsnä olevan ja lämpimän katseen.  Koin olevani turvallisissa käsissä.  Kun hän huomasi, että minulla oli vaikeaa, hän laittoi kätensä olkapäälleni. Vielä vuosienkin kuluttua pystyn palaamaan tuohon hetkeen ja voin tuntea hänen kosketuksensa”, Päivi Seppänen kertoo.

Päivi sairasti vuosia levinnyttä suolistosyöpää ja kokee saneensa aina erinomaista hoitoa ja kohtelua HUSin sairaaloissa. Tästä kiitollisena hän on halunnut parannuttuaan auttaa muita potilaita. Syöpäkeskuksen vapaaehtoisena vertaistukijana Päivi on toiminut vuodesta 2015 lähtien niin OLKA-pisteellä kuin vuodeosastoillakin.

Useimmat hyötyvät vertaistuesta

Vertaistuen perusajatus on, että potilas valitsee, mistä hän haluaa puhua ja milloin. Koska useimmat potilaat hyötyvät vertaistuesta, hoitohenkilöstön kannattaa rohkaista potilaita siihen.

Päivi muistuttaa, että kaikki potilaat eivät halua puhua sairaudestaan. Joillekin tärkeintä on vain tulla kuulluksi. Potilaalle vertaistukijan kanssa juttelu voi olla hengähdystauko kaikesta sairauteen liittyvästä.

”Pystyn antamaan aikaa ja kuuntelemaan. Useimmat potilaat haluavat jutella vertaistukihenkilön kanssa. Monelle on tärkeää kohdata joku saman kokenut.”

Vertaistuen lisäksi Päivi on ollut kokemusasiantuntijana mukana suunnittelemassa esimerkiksi Siltasairaalan uusia potilastiloja ja käynyt puhumassa lääkäri- ja sairaanhoitajaopiskelijoille potilaan kohtaamisesta. Hän kertoo esimerkin hyvästä kohtaamisesta oman sairautensa alkuajoilta:

”Kun menin syöpätautien poliklinikalle ensimmäistä kertaa, vastassa oli lääkäri, joka otti molemmat käteni omiensa väliin, katsoi silmiin ja toivotti tervetulleeksi. Hänen olemuksensa viesti, että olin tärkeä siinä hetkessä. Siitä alkoi pitkä ja hyvä hoitosuhde.”

Päivi Seppäsen vinkit arvostavaan kohtaamiseen:

  • Ole läsnä ja kuuntele aidosti, mitä potilas sanoo. Älä mieti muita asioita.
  • Ole inhimillinen ja oma itsesi, mutta samalla ammattilainen. Vahva ammattitaito luo turvallisuutta.
  • Huomioi myös läheinen. Myös hänellä on usein valtava huoli tai suru, jonka kanssa hän saattaa jäädä yksin.

Teksti: Suvi Huttunen
Kuva: Heli Kurimo

Husari 3/24

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.