MÅL 2022 |
MÅLETS REDOGÖRELSE |
STRATEGISK INDIKATOR PÅ KONCERNNIVÅ |
VALDA STRATEGISKA PROJEKT 2022 |
Vi har tillräckligt många kompetenta anställda |
- Möjligheter för gott ledarskap
- Förbättring av möjligheterna att bedriva forskning på universitetsnivå
- Utveckling av belöningssystemet och arbetsfördelningen
|
Förändring i avgångsomsättningen bland personer som avgått inom knappt ett år (exklusive de som avgår med pension) |
- Säkerställande av förutsättningarna för ledningens och de närmaste chefernas arbete (Samförvaltningen, HR)
- Etablering av verksamheten Apotti expert (AA)/Physician builder (PB) inom tre verksamhetsområden
- Apotti 2.0 – läkare under specialistutbildning (Internmedicin och rehabilitering)
|
Vi mäter vårdresultaten och utvecklar vår verksamhet utifrån mottagen respons på ett övergripande sätt |
- Den strategiska indikatorn (15d) för effekten som kunden upplevt analyseras fortlöpande regelbundet i förhållande till de operativa indikatorerna (ekonomi, kundnöjdhet)
|
100 000 patienter fyller i 15D-indikatorn i Maisa |
- Patientens upplevelse och indikator för funktionsförmågan i bedömningen av vårdkvaliteten (Neurocentrum)
- Promit fibrilloivat, förbättring av kundupplevelsen med hjälp av vårdvägar för förmaksflimmer och sömnapné (Hjärt- och lungcentrum)
- Analys av verbal kritisk respons med hjälp av AI (Sjukvård för barn och unga)
- Genom de digitala vårdvägarna till toppen (Huvud- och halscentrum)
- Användning av jourundersökningar i bilddiagnostiken (Diagnostikcentrum)
|
Tillsammans med våra social- och hälsovårdspartner förbättrar vi den totala produktiviteten genom att ha enhetliga processer och vårdkedjor |
- Den totala genomloppstiden inom vården (mellan primärvården och den specialiserade sjukvården), utveckling av effekten och produktiviteten i samarbete med kommunerna/välfärdsområdena
|
För en tillräckligt representativ grupp som valts tillsammans med kommunerna och de kommande välfärdsområdena har man i fråga om vården utvecklat indikatorer för de totala kostnaderna och genomslagskraften |
- Borgå Mobila Sjukhus LiiSa (Borgå)
- Regional avdelningsverksamhet (Raseborg)
- Utveckling av den palliativa konsultationsverksamheten inom HUCS sjukvårdsområde (Cancercentrum)
- Utveckling av vårdprocessen för patienter med höftfrakturer (Internmedicin och rehabilitering, Muskuloskeletal och plastikkirurgi)
- Vårdkedja för psykoser (Psykiatri)
- Kundorienterade dagsjukhustjänster – Serviceutformning för vårdtillträde för patienter som kräver övervakning och uppföljning (Inflammationscentrum)
- Utvidgning av multiservice (Asvia)
- Utveckling av expertarbetet inom konkurrensutsättning (Samförvaltningen, Upphandling
|
Vi producerar smidiga digitala tjänster och fungerande verktyg för både kunderna och personalen |
- Den digitala kommunikationsportalen, Maisa, utnyttjas på ett övergripande sätt
- Dokumenthanteringen omvandlas i elektronisk form genom hela HUS
|
Vi behåller digitaliseringsindikatorerna för 2021:
- Introduktion av Maisa >70 % av patienterna
- E-besök >20 % av besöken
|
- ATEK digitalt språng 2: effektivisering av efteruppföljningen (Operationssalar, intensivvård och smärtbehandling)
- Utnyttjande av distansförbindelse i hanteringen av samjourens patientströmmar (Akuten)
- Maisa och patientens förhandsinformation samt tidsbokning för poliklinikerna (Kvinnosjukdomar och förlossningar)
- Utveckling av digital kundservice via flera kanaler
|