Året på HUS 2023: Kvalitet och patientsäkerhet
År 2023 publicerade vi HUS Kvalitetshandbok och inledde definitionsfasen för ISO 9001-projektet på sammanslutningsnivå. Rapporterna om farliga incidenter utvecklade patientsäkerheten.
En hälsovårdsorganisation ska göra upp en plan för implementering av kvalitetsledning patientsäkerheten. Inom den offentliga hälso- och sjukvården fungerar kvalitets- och patientsäkerhetsplanen (LAAPO på finska) samtidigt som organisationens plan för egenkontroll.
Den nationella klient- och patientsäkerhetsstrategi som social- och hälsovårdsministeriet offentliggjorde våren 2022 har också en viktig roll i vårt patientsäkerhetsarbete. Målet med strategin är att utveckla och harmonisera kvalitets- och patientsäkerhetsarbetet nationellt.
Vi har publicerat en kvalitetshandbok
Under 2023 publicerade vi HUS Kvalitetshandbok. Boken innehåller de viktigaste dokumenten som styr kvaliteten och patientsäkerheten samt chefsöverläkarens administrativa anvisningar (JYL-anvisningarna) som styr kvaliteten och säkerheten i patientvården. Kvalitetshandboken lämpar sig för alla anställda som är delaktiga i patientarbetet eller indirekt i patientvården och patienttjänsterna.
ISO 9001-projektet och egenkontrollprogrammet startade
Under 2023 inledde vi ISO 9001-projektets definitionsfas på hela HUS-sammanslutningens nivå. Arbetet gick ut på att planera projektets framskridande och resursbehov. Projektgruppen utarbetade bland annat en kommunikationsplan och en preliminär struktur för innehållet i en verksamhetshandbok på HUS-nivå och för beskrivningen av processerna.
HUS-sammanslutningens styrelse godkände programmet för egenkontroll i september. Under hösten påbörjade vi arbetet med att ta fram mallar för egenkontrollplaner och internrevisionen av de kliniska resultatenheterna.
Anvisningsbanken (Ohjepankki) utökades med administrativa instruktioner
Anvisningsbanken är ett dokumenthanteringssystem som är avsett för alla HUS anvisningar. Största delen av anvisningarna har redan införts i anvisningsbanken, och under 2023 började vi också föra in administrativa anvisningar i banken.
Anvisningsbanken gör det möjligt att samla alla HUS anvisningar på samma ställe, och det kommer en automatisk avisering när de uppdaterats. Dessutom är namnet på den ansvariga personen klart synligt. Detta förbättrar kvaliteten och ökar patientsäkerheten.
Genom anmälningar om incidenter utvecklar vi verksamheten
Patientsäkerhetsarbetet bygger på en kontinuerlig utveckling av verksamheten, upprätthållande av patientsäkerheten, rapportering av incidenter (HaiPro) samt introduktion och utbildning för anställda. Målet är att minimera skador som orsakas av vården, men som kan förebyggas. Också patienter har möjlighet att anmäla incidenter.
År 2023 gjordes 23 606 HaiPro-anmälningar (2022 var antalet anmälningar 22 955).
Läs mer:
PosiPro bidrar till kännedomen om god praxis och ökar arbetstillfredsställelsen
HUS använder PosiPro-systemet som baserar sig på Learning from Excellence-metoden (LfE). Syftet är att identifiera och konkret synliggöra god praxis och goda arbetsmetoder som används och som man kan lära sig nytt av och som det är lönt att införa också i större omfattning. Efter ett pilotförsök infördes PosiPro inom hela HUS under våren 2023.
År 2023 gjordes totalt 1 857 PosiPro-anmälningar. De anknöt till följande:
- 80 % samarbete,
- 79 % bra attityd,
- 76 % arbetssätt,
- 52 % sociala färdigheter och
- 8 % annat.
Den som gör en PosiPro-anmälan bedömer vid anmälan de direkta konsekvenserna av god praxis. Utifrån dessa bedömningar förbättrade 35 procent av anmälningarna arbetshälsan, 32 procent klient- och patientsäkerheten och 24 procent klient- och patienttillfredsställelsen.