Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 22.3.2023 13.36

Palvelutyöntekijästä on moneksi

Asiasanat:
  • Husari
  • monipalvelu
  • runkopalvelut

Palvelutyöntekijän työtehtäviin kuuluu laitoshuollon, ruokapalveluiden, potilaskuljetuksen sekä aulapalvelujen tehtäviä. Monipalvelun laajentaminen oli yksi HUSin viime vuoden strategisista projekteista.

Timo Koutala

Timo Koutalan työtehtäviin kuuluu monipuolisesti erilaisia Runkopalvelujen työtehtäviä. Monipalvelu lisää työtyytyväisyyttä ja sitoutumista sekä tarjoaa työntekijälle mahdollisuuden kehittää itseään.

Palvelutyöntekijät työskentelevät Runkopalveluissa monipalvelumallissa. Yksi heistä on Timo Koutala, joka aloitti uransa HUSissa laitoshuoltajana.

"Aiempi pitkä työurani ravintola-alan yrittäjänä johti burnouttiin ja vuonna 2017 päätin pitää sapattivuoden. Samoihin aikoihin tyttäreni putosi hevosen selästä. Silloisella Lastenklinikalla ollessamme kiinnitin huomiota huslaisten ammattitaitoiseen toimintaan lasten hyväksi. Mietin miksen minäkin voisi olla osa tätä", Koutala kertoo.

Koutala oli aiemmin työskennellyt muun muassa päiväkodissa sekä sairaala-apulaisena nuorten osastolla.

"Päästyämme kotiin sairaalasta, katsoin HUSin verkkosivuilta avoimia työpaikkoja ja kappas – Lastenklinikan päivystys haki laitoshuoltajaa. Soitin ja sovin työhaastattelun siltä istumalta", Koutala muistelee.

Hänellä oli samaan aikaan työpaikkaneuvottelut käynnissä myös erään ison ravintolan liikeideapäällikön pestiin.

"Tiesin, että minulla on paljon enemmän annettavaa ihmisille sairaalassa kuin ravintolassa. Myös läheiseni olivat samaa mieltä ja kannustivat uranvaihtoon", Koutala sanoo.

Hän sai hakemansa paikan ja ura huslaisena alkoi marraskuussa 2017.

Laitoshuoltajasta palvelutyöntekijäksi

Pari vuotta sitten Koutalan esihenkilö ehdotti hänelle palvelutyöntekijän roolia. Koulutus koostui ruokapalveluista, potilaskuljetuksesta ja aulapalveluista, sillä Koutalalla oli jo entuudestaan laitoshuoltajan tutkinto.

”HUSissa on mahtavaa se, että täällä pystyy kehittämään osaamistaan todella paljon. Koen, että koulutuksesta on ollut minulle oikeasti paljon hyötyä työssäni”, Koutala sanoo.

Palvelutyöntekijän työnkuva vaihtelee toimipisteiden, työn organisoinnin ja asiakastarpeen mukaan. Asiakaspalvelu kuuluu jokaiseen työn osa-alueeseen. Työntekijä pääsee itse vaikuttamaan työnkuvaansa.

”On hauska nähdä, miten eri toiminnot jatkavat matkaansa lähtöpisteestä maaliin. Tästä esimerkkinä on ruokapalveluiden ja laitoshuollon ketju. Palvelutyöntekijänä pääsee mukaan kaikkiin vaiheisiin. On myös mukava kuulla tarinoita, jutella ja auttaa ihmisiä. Se antaa itselleni paljon”, Koutala sanoo.

Toimiva yhteistyö eri ammattiryhmien välillä

Koutala painottaa työssään tiimityöskentelyn tärkeyttä. Hän kertoo yhteistyön toimivan eri ammattiryhmien välillä erittäin hyvin. 

”Esimerkiksi Uuden lastensairaalan päivystyksen hoitohenkilökunnan ja Runkopalveluiden henkilöstön välinen yhteistyö on upeaa – kiitämme ja kehumme toisiamme. Onnistunut kommunikointi johtaa siihen, että kaikilla on töissä hyvä olla. Meidän pitää kaikkien olla ylpeitä ammatistamme titteleihin katsomatta”, Koutala summaa.

Teksti: Vilhelmiina Wahlman
Kuva: Heli Kurimo

Husari 1/2023

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.