Kvalitet och patientsäkerhet
På HUS satsar vi mycket på kvaliteten på vår verksamhet. Vårt mål är att kontinuerligt förbättra patientvården. Vi upprättar varje år en kvalitets- och patientsäkerhetsplan, vars genomförande övervakas av HUS styrelse. Vår patientsäkerhet bygger på en kontinuerlig utveckling av verksamheten.
Årsplaner och -rapporter
Vi publicerar årligen en kvalitets- och patientsäkerhetsplan och ett -rapport samt statistik av HaiPro-anmälningar om kvalitets- och patientsäkerhet.
Kvalitets- och patientsäkerhetsplanen och -rapporten finns endast på finska.
Statistik av HaiPro-anmälningar om kvalitets- och patientsäkerhet finns endast på finska.
HUS kvalitetsregister och ansvarspersoner
Listan finns endast på finska.
HUS program för egenkontroll
HUS enheters planer för egenkontroll
Delårsrapporter för egenkontroll
Magnetsjukhus
På HUS är vi en del av det internationella Magnetsjukhus ( Magnet Hospital©)-projektet. Med Magnetsjukhuset avses ett sjukhus som beviljats ett officiellt erkännande för utmärkt vårdarbete.
Benämningen Magnetsjukhus beviljas av American Nurses Credentialing Center (ANCC) på ansökan och efter en grundlig granskning. Magnetsjukhuset har sitt ursprung i Amerika på 1980-talet med avsikt att locka till sig och hålla kvar sjukskötare i anställningsförhållande likt en magnet – därav namnet magnetsjukhus.
Cirka åtta procent av sjukhusen i USA har magnetsjukhusstatus. När man jämför resultaten från Magnetsjukhusen med icke-magnetsjukhus har dessa visat sig vara bättre bland annat vad gäller patientnöjdhet och -säkerhet, kvalitet på vården, hur sjukvårdare stannar kvar på sin arbetsplats, arbetstillfredsställelse, arbetssäkerhet samt samarbete i team och mellan olika yrkesgrupper.
Cancercentrum fick magnetsjukhusstatus i mars 2024 och Hjärt- och lungcentrum i juli 2024. Sjukvård för barn och unga samt Psykiatri söker erkännande som Magnetsjukhus.
ANCC Magnet Recognition Program®
Vi uppmuntrar sjukvårdare att delta i en kontinuerlig utveckling av det egna arbetet och i beslutsfattandet gällande vårdarbetet genom ett gott ledarskap. Vi stöder våra sjukvårdares professionella utveckling genom fortbildning. Vi ser till att våra metoder inom vårdarbetet bygger på senaste forskningsdata. Vi mäter regelbundet resultaten av patientvård samt patienternas och sjukvårdarnas nöjdhet. Resultaten vid HUS har sedan länge varit bättre än genomsnittet.
Vi har upprättat många multiprofessionella expertgrupper på olika nivåer inom vår organisation. Gruppernas uppgift är att aktivt lösa problem som förekommer i vårdarbetet och att stödja och främja införande av enhetlig praxis i patientvården.
Patientsäkerhet
Patientsäkerhet är en del av kvaliteten. På HUS satsar vi på säker vård, hög vårdkvalitet och patientorientering. Vårt mål är att vården eller vårdmiljön inte orsakar någon fara eller skada för patienten. Skadliga händelser i vården kan vara exempelvis infektioner i anslutning till vården, felaktig eller fördröjd diagnos eller felaktig läkemedelsbehandling.
Alla yrkesutbildade anställda inom hälsovården som deltar i patientarbetet ska fullgöra en webbutbildning i patientsäkerhet. Vi analyserar också den patient- och kundrespons vi får och justerar vår verksamhet utifrån responsen.
Om du har frågor som gäller dina rättigheter som patient så kan du vända dig till våra patientombud.
På HUS har vi förbundit oss till infektionssäkerhet. En central del av vårdkvaliteten och patientsäkerheten är förebyggande av vårdrelaterade infektioner och mikrober som är mycket resistenta mot läkemedel. På alla våra sjukhus finns personal som är specialiserad på bekämpning av infektioner. De ger den övriga personalen anvisningar om och utbildning i hur infektioner ska bekämpas.
Infektionsrisken är större ju svårare den behandlade sjukdomen är. Risken för att få en infektion vid intensivvård är tiofaldig jämfört med vården på en vanlig vårdavdelning. 5–15 % av alla patienter får en vårdrelaterad infektion. De vanligaste vårdrelaterade infektionerna är infektioner i operationsområdet, urinvägsinfektioner, lunginflammation och allmänna infektioner.
Vår personal följer rutiner som förebygger vårdrelaterade infektioner och bekämpar mikrober som är resistenta mot läkemedel. Vi satsar på god handhygien, lämplig skyddsutrustning och korrekt användning av antimikrobiella läkemedel. Vi förhindrar också spridning av säsongsinfluensa med personalvaccinationer.
Läkemedelssäkerhet omfattar läkemedelspreparat och dess effekter, en högklassig tillverkning av läkemedlet, ett tydligt namn och förpackning samt läkemedlets skriftliga uppgifter. Innan ett nytt läkemedel godkänns testas dess effekt och säkerhet. Läkemedlet övervakas också efter att det kommit ut på marknaden. Produktsäkerheten för läkemedel övervakas av Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet.
Medicineringssäkerhet är säkerhet vid användning av läkemedel och genomförandet av läkemedelsbehandling.
Ibland sker mänskliga fel i läkemedelsbehandling. Vi rapporterar om fel på våra sjukhus och registrerar fel i patientens register. Vi analyserar rapporterade avvikande incidenter och utvecklar kontinuerligt våra processer till att bli säkrare. Patienten informeras omedelbart om skadliga avvikelser och fel.
På HUS har vi förbundit oss till säker läkemedelsbehandling och läkemedelssäkerhetens utveckling koordineras av medicineringssäkerhetskoordinatorn. Vårt mål är att säkra rätt och kompatibel medicin för rätt patient, vid rätt tidpunkt, med rätt dos och administreringsmetod, och med rätt läkemedelsrådgivning.
Vi har utvecklat HUS och enhetsspecifika planer för läkemedelsbehandling för att säkerställa en konsekvent och säker läkemedelsbehandling. Vi har organisationsspecifikt identifierat läkemedel med hög risk och ökar kunskapen om dem med webbutbildning. Vi säkerställer vårdpersonalens läkemedelskunskap bland annat genom läkemedelsberäkningar och förevisningsprov. Läkemedelssäkerheten främjas även genom auditeringar samt med hjälp av avdelningsfarmaceuter och klinikprovisorer.
Vårt mål är en oavbruten läkemedelsbehandlingsprocess: vi verifierar i allt högre grad patientens identitet under sjukhusvården och att patienten får rätt läkemedel med hjälp av ett patientarmband samt streck-och QR-koder på läkemedelsförpackningarna. Vid korrekt och säker förvaring, distribution, tillverkning och iordningsställande av läkemedel använder vi i allt högre grad automatisering och robotteknik.
På HUS använder vi medicinteknisk utrustning som uppfyller europeiska kvalitetskrav för patientvård. Vår personal är utbildad i en säker användning av utrustningen. Vi följer negativa incidenter gällande medicintekniska produkter på HUS och agerar aktivt tillsammans med utrustningstillverkaren samt tillsynsmyndigheter för att lösa de fel eller brister som upptäckts.
Våra interna rapporteringskanaler
Vi använder olika interna rapporteringskanaler genom vilka våra medarbetare kan anmäla om farliga situationer, säkerhetsrelaterade observationer eller överträdelser. Vi använder också en kanal genom vilken våra medarbetare kan rapportera framgångar.
Våra medarbetare kan anmäla patienttillbud genom HaiPro-kanalen. En HaiPro-anmälan görs när en händelse eller en farlig situation som medför olägenhet för en patient äger rum. En HaiPro-anmälan kan också göras om andra observationer i anknytning till patientsäkerheten.
Som patient kan du göra en anmälan om en farlig situation som du har lagt märke till under din vård.
Mer information finns på webbplatsen Dina rättigheter som patient.
Genom systemet HUS-riskit kan våra medarbetare rapportera observationer i anknytning till personal- eller organisationssäkerheten eller olyckshändelser som inträffat. Genom systemet rapporteras till exempel arbetsolycksfall, hotfulla situationer, farliga situationer i anknytning till medicintekniska produkter, säkerhetsobservationer och personuppgiftsincidenter.
För rapportering om allvarliga överträdelser som avses i lagen om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av EU-rätten och den nationella lagstiftningen (nedan visselblåsarlagen) har våra medarbetare tillgång till kanalen First Whistle.
Visselblåsarlagen skyddar personer som rapporterar om sådana överträdelser av EU-rätten och den nationella lagstiftningen som de fått kännedom om i sitt arbete ("whistleblower"). Enligt lagen är ingen förpliktad att rapportera överträdelser, men det är viktigt att göra det i syfte att förebygga hot och allvarliga negativa konsekvenser för allmänintresset.
PosiPro är en kanal genom vilken våra medarbetare kan rapportera om en arbetskamrats framgångar eller situationer och praxis med gott utfall i patientarbetet och patientsäkerheten. PosiPro-systemet används för att samla in information om framgångar och analysera faktorerna som resulterade i framgångar. På detta sätt kan man lära sig av framgångarna och öka medvetenheten om god praxis.
Våra kvalitetsindikatorer
Du hittar vår aktuellt rekommendationsvärdet dvs. NPS på sidan Kundnöjdhet.
På kvalitetssjukhus runt om i världen följs vanligtvis följande tre kvalitetsindikatorer upp:
Vårdperiodens längd | 3,4 dygn |
Återinläggning | 1,5 % |
Mortalitet | 2,4 % |
Vi uppdaterar tabellen en gång i månaden. Tidpunkt som siffrorna avser: vårdperiod oktober 2024, återinläggning och mortalitet september 2024.
Vad betyder siffrorna?
- Vi mäter vår kundupplevelse med det internationella NPS-rekommendationsvärdet (Net Promoter Score). NPS-värdet kan vara vad som helst mellan -100 och +100. Vi mäter NPS-värdet med frågan: ”Hur sannolikt skulle du rekommendera servicen du fått till din närmaste om hens situation var likadan?”.
- Indikatorn Vårdperiodens längd beskriver den genomsnittliga vårdperiodens längd på sjukhusets vårdavdelning. Psykiatriska vårdperioder ingår inte i denna indikator.
- Med återinläggning avses ett oplanerat patientbesök av samma orsak inom 30 dagar efter utskrivningen. Procentandelen anger hur stor andel av vårdperioderna på vårdavdelningen som har lett till ett sådant oplanerat besök.
- Mortalitetsindikatorn anger hur stor andel av patienterna som har avlidit inom 30 dygn efter att behandlingsperioden på vårdavdelningen inletts, oavsett om patienten varit inlagd på sjukhus eller utskriven vid tidpunkten för dödsfallet.