Tietohallinto
Olemme terveydenhuollon ICT-ratkaisujen asiantuntijoita. Vastaamme tietojärjestelmä- ja viestintätekniikkapalveluista sekä tietotekniikan laitevuokrauksesta.
Asiakkaitamme ovat HUS-yhtymä, yhtymän yhteistyökumppanit, tytär- ja osakkuusyhtiöt, hyvinvointialueet sekä yksityiset terveydenhuollon toimijat ja viranomaiset.
Vahvuuksiamme ovat asiakkaiden ydintoiminnan tunteminen sekä laajan yhteistyö- ja kumppaniverkoston hyödyntäminen.
Tuemme asiakkaiden ydintoimintaa tarjoamalla tietotekniikan asiantuntija-, käyttö-, ylläpito- ja tukipalveluita:
- Asiantuntija- ja projektipäällikköpalvelut.
- Modernien verkkopalveluiden ja toimintaympäristöjen kehitys.
- Ohjelmistotuotekehityspalvelut.
- Perustietotekniikan palvelut.
- Tietojärjestelmä-, konesali- ja pilvipalvelut.
- Tietotekniikan koulutus ja käytön tuki.
Vastaamme HUSin tietojärjestelmien ylläpidosta. Keskeisiä järjestelmiä ovat potilastietojärjestelmät, talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät sekä tukipalveluyksiköiden järjestelmät.
Tuotamme projektipäällikköpalveluita ja vastaamme arkkitehtuurisuunnittelusta HUSin konserniarkkitehtuuria noudattaen.
Kehitämme uusia innovaatioita ja hyödynnämme uusinta teknologiaa, kuten robotiikkaa ja tekoälyä. Meillä on myös vahvaa osaamista kehittää erilaisia ohjelmistotuotteita ja digitaalisia palveluita yhteistyössä IT-palvelutuottajien ja muiden HUSin ammattilaisten kanssa. Esimerkkejä vuonna 2020 yhteistyössä kehitettyjä palveluita:
- Koronabotti kansalaisille.
- Palveluohjausbotti potilaille.
- Ohjausbotti näytteenottoon.
- Drive-in näytteenoton ajanvaraus.
- Koronavirusohjelmisto tartuntojen seurantaan ja jäljitykseen.
Perustietotekniikan palvelumme kuten tietoliikenneverkko, viestintätekniikka, erilaiset päätelaitteet ja palvelimet mahdollistavat tietojärjestelmien, toimistosovellusten, sähköpostin ja internetin sekä muiden tietotekniikan palvelujen käytön.
IT-käyttötukemme, joka on vanhan perinteen mukaan nimetty Atk-avuksi, palvelee asiakkaitamme tietotekniikan palvelu- tai tukipyynnöissä ympäri vuorokauden.
Asiakkaitamme palvelee nimetyt asiakasvastaavat, joiden tehtävänä on huolehtia yksiköiden tietotekniikan tarpeiden kartoittamisesta ja ratkaisemisesta yhteistyössä muiden tietotekniikan asiantuntijoidemme kanssa.
Sovellus- ja asiakastukipalvelujen asiantuntijamme vastaavat yhteisten järjestelmien tuesta, kuten raportoinnista, laaduntarkkailusta, järjestelmien testauksesta sekä ylläpitokoulutuksen järjestämisestä.
Vastaamme perustietotekniikan koulutuksen järjestämisestä ja ohjaamme tietojärjestelmien käyttöä ja hyödyntämistä. Panostamme erityisesti tietojärjestelmien käytön ohjaukseen, jotta tiedon laatu ja eheys säilyivät koko prosessin tai hoitoketjun alusta raportointiin saakka. Yhteistyössä alueellisten ja kansallisten toimijoiden kanssa annamme tukipalveluita myös uusille kansallisille tietojärjestelmäpalveluille.
Tietotekniikan koulutus- ja tukipalvelujen järjestämisessä olemme tehneet sopimukset alalla pitkään toimineiden yhteistyökumppaneiden kanssa.
Kehitämme ja hallinnoimme HUSin kehittämisjohtajan ohjauksessa tietojärjestelmäpalveluita ja erilaisia hankkeita.
Yksi vuosien 2018–2020 keskeisistä kehittämishankkeista on uuden Apotti-potilastietojärjestelmän käyttöönotto HUSissa. Uusi järjestelmä tarvitaan sujuvoittamaan perusterveydenhuollon, sosiaalitoimen ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä potilaiden hoidossa. Tehtävämme on huolehtia, että siirtyminen nykyjärjestelmästä uuteen sujuu saumattomasti.
Vastaamme uusien käyttäjien koulutuksesta, kun koko HUS on siirtynyt käyttämään Apotti-järjestelmää. Lisäksi opastamme ja ohjeistamme yhteistyössä Apotti Oy:n kanssa järjestelmän käyttäjiä, kun sitä päivitetään ja käyttötavat muuttuvat.
Kehittämisehdotuksien kerääminen on olennainen osa järjestelmien käyttäjien kanssa käytävää vuoropuhelua. Se mahdollistaa järjestelmän kehittämisen käyttäjien toiveita vastaavaksi.
Kehittämistyötä tehdään yhteistyössä myös muiden tahojen kanssa, joita ovat yliopistosairaalat, yliopistot ja korkeakoulut sekä alueelliset, kansalliset ja kansainväliset yhteystyöhankkeet.
Yhteystiedot
Tietohallinto
Päätoimipaikkamme sijaitsee Meilahdessa Gradus-talossa, Paciuksenkadun ja Paciuksenkaaren risteyksessä. Sisäänkäynti Kallioportaankadulta.
Käyntiosoite:
Tietohallinto
Paciuksenkatu 25 (Gradus-talo)
00270 Helsinki
Postiosoite:
Tietohallinto
PL 760
00029 HUS
HUS Tietohallinnolla on toimipisteet myös Hyvinkään, Lohjan ja Porvoon sairaanhoitoalueilla sekä Raaseporin, Jorvin ja Peijaksen sairaalassa.
HUSin y-tunnus:
1567535-0
OpusCapitan välittäjätunnus:
E204503
Verkkolaskutusosoite (OVT):
0037156753508T
Muut laskut:
HUS-yhtymä
HUS Tietohallinto
PL 94185
01051 LASKUT