Gå till huvudinnehåll

Publicerad 10.11.2020 15.58

Samarbetsförhandlingarna som rör HUS textbehandlingstjänst har avslutats

Som ett resultat av förhandlingarna avslutas anställningen för 150 personer på HUS Asvia. Den preliminära uppskattningen av minskningsbehovet var högst 180 personer.

Samarbetsförhandlingarna som rör HUS textbehandlingstjänster har avslutats 9.11.2020. Som ett resultat av förhandlingarna som inleddes i mars avslutas anställningen för 150 personer i HUS Asvia.

"Införandet av det automatiska taligenkänningssystemet minskade behovet av textbehandling mycket drastiskt. Vi har erbjudit examensinriktad fortbildning till alla som berörs av förhandlingarna, därmed har minskningsbehovet blivit lite mindre, säger Tuula Lasander, direktör för verksamhetsområdet HUS Asvia.

HUS meddelade om en utökning av användningen av automatisk taligenkänning den 23 oktober 2020. Användningsgraden för taligenkänning är redan 80 procent. "Den digitala omställningen skedde mycket snabbt inom textbehandling," fortsätter Lasander.

HUS Asvia är en stödtjänstenhet för hälso- och sjukvård och en del av samkommunen HNS. Enheten producerar lokalvårdstjänster, måltidstjänster för patienter och personal, e-tjänster, avdelningssekreterar- och textbehandlingstjänster samt personal- och ekonomitjänster för HUS.

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.