Gå till huvudinnehåll

Pressmeddelande Publicerad 5.6.2024 09.28

Användningen av sociala medier ökar ångesten och känslan av ensamhet hos gymnasieflickor

Nyckelord:
  • HUS
  • Helsingfors universitet
  • Forskningscentret för barnsjukdomar

Gymnasieflickor tillbringar upp till sex timmar om dagen på sin smarttelefon. Användningen av sociala medier visade sig ha negativa kopplingar till kroppsnöjdhet, upplevd psykisk hälsa och det egna välbefinnandet.

Nuori ja aikuinen juttelemassa

Hösten 2022 genomförde en forskningsgrupp bestående av forskare från HUS, Helsingfors universitet och Västra Nylands välfärdsområde en 3S-undersökning (School, Sports and Social media) bland huvudstadsregionens flickor på första årskursen i gymnasiet. I undersökningen utredde man vilket samband målinriktad skolgång, idrott och användning av sociala medier har med ungas kroppsbild, psykiska hälsa, välmående och pubertetsutveckling.

Undersökningen visade att den dagliga tiden på sociala medier hade ett samband med lägre medeltal på avgångsbetyget från grundskolan, högre beroende av sociala medier, högre ångestnivå och sämre kroppsbild.

Dessutom var beroendet av sociala medier förknippat med sämre upplevd hälsa, sämre humör, ökad trötthet och starkare känslor av ensamhet.

"Var sjätte deltagare i undersökningen uppfyllde kriterierna för ett eventuellt beroende av sociala medier och dessa hade ett samband med en sämre upplevelse av psykisk hälsa och välbefinnande. Över en tredjedel av ungdomarna överskred gränsen för eventuellt ångestsyndrom", berättar forskningsgruppens medlem ungdomsgynekolog Elina Holopainen vid HUS och Helsingfors universitet.

Sociala medier tar nästan fyra timmar av de ungas tid varje dag

Hösten 2022 rekryterades 1164 flickor i åldern 15–16 år som började ett gymnasium i huvudstadsregionen till undersökningen. De var från 21 gymnasier med olika socioekonomisk ställning. De representerade 59 procent av flickorna i gymnasierna som deltog i undersökningen och drygt 29 procent av flickorna i årskurs 1 i hela huvudstadsregionens gymnasier.

De unga fyllde i en elektronisk enkät som innehöll validerade screeningfrågor om beroende av sociala medier, ångest och kroppsbild. För att mäta det allmänna välbefinnandet bedömde de unga sin nuvarande hälsa, sitt humör, sin trötthet och sin ensamhet.

Alla ungdomar som var med i undersökningen ombads bedöma sin dagliga användning av smarttelefonen. Dessutom ombads ungdomarna att med hjälp av skärmtidsappen ta en skärmdump av skärmtiden och de appar som användes mest. Den genomsnittliga dagliga skärmtiden, baserad på minst tre dagars uppgifter, var tillgänglig för 656 ungdomar och sju dagars uppgifter för 298 ungdomar. Den genomsnittliga skärmtiden var 5,8 timmar, varav den genomsnittliga tiden för användning av sociala medier var 3,9 timmar.

Detaljerade uppgifter om de mest använda apparna fick man av 564 ungdomar. Ungefär en tredjedel av ungdomarna använde sociala medier mindre än tre timmar per dag, medan 14 procent tillbringade sex timmar eller mer på sociala medier.

"Finländska gymnasieelever har rapporterats vara allt mer utmattade och remisserna till barn- och ungdomspsykiatriska specialiteter på grund av depression eller ångest har ökat. Att utöka mentalvårdstjänsterna förhindrar inte ökningen av ångest bland unga om man inte tar itu med orsakerna till detta fenomen", säger forskningens ansvariga direktör, docent Silja Kosola från Västra Nylands välfärdsområde och Helsingfors universitet.

"I samband med reformerna i skolvärlden och utredningen av den ökande utmattningen bland unga bör man beakta skärmtiden och tiden som används på sociala medier och rikta interventionerna även till dem", fortsätter doktoranden Sara Mörö från HUS och Helsingfors universitet som är medlem i forskningsgruppen. 

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.