Uniapnean hoito
Asiasanat:- uniapnea
- keuhkosairaudet
- kotona tehtävä suppea unirekisteröinti (yöpolygrafia)
- laaja unitutkimus (PSG)
Uniapnea on sairaus, jossa unen aikana esiintyy hengityskatkoksia yli viisi tunnissa. Lisäksi voi ilmetä heikentynyttä hengitysilmavirtausta eli hypopneoita.
Diagnostiset tutkimukset tehdään yleensä perusterveydenhuollossa. Lähete erikoissairaanhoitoon tehdään vasta silloin, jos todetaan merkittävä hoitoa vaativa uniapnea.
Vaativammat tutkimukset, kuten laaja unirekisteröinti tai vireystilaa tai päiväväsymystä mittaavat testit on keskitetty HUSissa Uniapneapoliklinikalle.
Vaativampia tutkimuksia voidaan tarvita diagnoosivaiheessa, jos tilanne ei selviä tavanomaisilla tutkimuksilla, eli suppealla yöpolygrafialla. Suppeita ja laajoja unitutkimuksia voidaan tehdä kotona tai sairaalassa.
Erityisen vaativan ryhmän muodostavat päiväväsymyksestä kärsivät ja ammattinsa vuoksi erityisasemassa olevat potilaat.
Tavallisimmat hoitokeinot obstruktiivisessa uniapneassa ovat painon hallinta, alkoholin käytön ja tupakoinnin lopettaminen, liikunnan lisääminen sekä unenaikainen ylipainehengityshoito (CPAP-hoito).
Obstruktiivisen uniapnean CPAP-hoito voidaan aloittaa joko meillä HUSissa tai avoterveydenhuollossa niissä toimipaikoissa, joilla on sopimus HUSin kanssa.
CPAP-laitteen lisäksi sairaalasta luovutetaan yksi maski, ilmaletku sekä kostutinsäiliö kerran vuodessa.
Usein kysyttyjä kysymyksiä uniapnean hoidosta
Löydät alla olevista usein kysytyistä kysymyksistä tietoa uniapnean hoidosta.
Hoitoon pääsy ja yhteydenotot
Sinun tulee ensin käydä uniapneatutkimuksessa uniapnean todentamista varten. Lähetteen tutkimukseen saat terveysasemalta, työterveyshuollosta tai yksityiseltä lääkäriasemalta. Tutkimustuloksen käy kanssasi läpi lähetteen tehnyt taho. Jos uniapneadiagnoosi varmistuu, CPAP-hoidon indikaatiot täyttyvät, ja olet halukas laitehoitoon, saat lähetteen julkisen puolen erikoissairaanhoitoon CPAP-hoidon aloitusta varten.
Jos hoitosi on päättynyt, pääset uudelleen hoitoon vain uudella lähetteellä. Lähetettä varten ole yhteydessä terveysasemalle, työterveyshuoltoon tai yksityispuolen lääkäriin.
Lähetteet käsitellään saapumisjärjestyksessä ensisijaisesti omaan asuinalueeseesi kuuluvassa HUSin keuhkosairauksien yksikössä. Helsingissä lähetteet käsitellään Iho- ja allergiasairaalan uniapneapoliklinikalla.
Lähetteen hyväksymisen yhteydessä sinut liitetään joko Terveyskylän uniapnean digihoitopolulle tai sinulle tehdään ajanvaraus sinua hoitavaan yksikköön.
Tämän jälkeen pääset hoitojonoon odottamaan laitehoidon aloitusaikaa. Hoidon aloitustavat vaihtelevat alueittain HUSin sisällä. Kaikista ajanvarauksista saat tiedon kirjeitse, tekstiviestillä tai Maisa-potilaspalvelun kautta.
Ota yhteyttä hoitavaan yksikköön, jos sinulla on kysyttävää lähetteistä tai ohjeista.
Katso oman alueesi toimintatavat ja yhteystiedot kohdasta "Mihin voin ottaa yhteyttä?"
Terveyskylän uniapnean digihoitopolku on tietoturvallinen verkkopalvelu, joka tarjoaa luotettavaa tietoa uniapneasta ja sen hoidosta. Voit aloittaa laitehoidon digihoitopolun ohjeiden avulla myös itsenäisesti.
Digihoitopolun suorittaminen: saat kirjautumisohjeet tekstiviestillä heti sen jälkeen, kun sinut on liitetty polulle. Digihoitopolku on käytettävissäsi vähintään vuoden ajan sen avaamisesta ja voit kirjautua polulle tarvittaessa kerrataksesi asioita.
Espoo (Jorvi) ja Vantaa (Peijas)
Sinulla on kolme kuukautta aikaa suorittaa digihoitopolkusi. Jos et suorita polkua tässä ajassa, katsomme hoitosi päättyneeksi. Sinun tulee käydä digihoitopolun kaikki eri osiot huolellisesti läpi ja vastata polun lopussa oleviin kyselyihin (ajokorttikysely ja halukkuutesi CPAP-hoitoon). Suoritettuasi digihoitopolun loppuun saamme siitä automaattisesti tiedon ja voimme aloittaa hoitosi suunnittelun.
Saat kirjeitse kutsun CPAP-laitteen noutoon oman alueesi sairaalasta. Haethan laitteen kirjeessä mainittuna päivänä. Jos et pääse hakemaan laitetta tuolloin, ilmoitathan siitä soittamalla ajanvarausnumeroon.
Helsinki
CPAP-laitehoitosi aloitetaan Iho- ja allergiasairaalan uniapneapoliklinikalla pääsääntöisesti etäryhmävastaanotolla Teams-sovellusta käyttäen. CPAP-laitteen ja maskin voi noutaa uniapneapoliklinikalta noin viikkoa ennen aloitusta ja laitteen voit ottaa halutessasi heti käyttöön. Laiteohjauksen saat etäaloituksen yhteydessä. Kutsu ja ohje etäryhmäaloitukseen osallistuville lähetetään sähköpostitse.
Hyvinkää
CPAP-laiteohjaus ja -luovutus tehdään lähetetietojen perusteella omatoimialoituksena, ryhmäaloituksena, pienryhmä- tai yksilöaloituksena. Saat tarkemmat ohjeet ajanvarauskirjeellä kotiisi.
Lohja
CPAP-laitteen ohjaus ja -luovutus tehdään sairaanhoitajan vastaanotolla tai ryhmäaloituksena. Saat kutsun vastaanotolle. Uniapneapotilaille varataan keuhkolääkärin vastaanotto vain tarvittaessa. Ammattiautoilijat ja muut riskiammatissa toimivat käyvät lääkärin vastaanotolla yleensä kerran. CPAP-laiteohjauksen yhteydessä kerromme myös digihoitopolusta, mistä löydät tarvittaessa lisätietoa uniapneasta.
Porvoo
CPAP-laiteohjaus ja -luovutus tapahtuvat lähetetietojen perusteella suoraan yksilöaloituksena, ryhmäaloituksena tai omatoimialoituksena.
Yksilö- ja ryhmäaloitus tapahtuvat hoitajan vastaanotolla Porvoon sairaalan keuhkopoliklinikalla.
Omatoimialoituksessa haet laitteen Porvoon sairaalan neuvonnasta ja opettelet käyttämään laitetta sen mukana olevien ja digihoitopolun ohjeiden avulla.
Saat tarkemmat ohjeet ajanvarauskirjeellä kotiisi.
Raasepori
CPAP-laitteen ohjaus ja luovutus tapahtuvat hoitajan vastaanotolla yksilö- tai ryhmäaloituksena hoitajan vastaanotolla Raaseporin sairaalassa. Kutsu CPAP-aloitukseen lähetetään kirjeellä tai sinulle soitetaan. Keuhkolääkärille varataan tarvittaessa osalle potilaista hoitopuhelu tai etävastaanotto lähetetietojen perusteella.
Laitehoitoon sopeutuminen vie aikaa. Se vaatii sitoutumista ja laitteen säännöllistä käyttöä. Jos laitehoidon aloituksessa on hankaluuksia tai sinulla on kysyttävää, lue ensin laitteen mukana saamasi ohjeet ja hyödynnä digihoitopolun materiaalia.
Käytä vain yhtä yhteydenottotapaa ja odota rauhassa vastausta.
Mikään yksikkö ei ota vastaan ilman ajanvarausta saapuvia potilaita, eikä missään tehdä paikan päällä ajanvarauksia. Annathan yksiköille työrauhan palvella ajanvarauksella saapuneet potilaat etkä saavu paikalle ilman etukäteen tehtyä varausta.
Helsinki
Iho- ja allergiasairaalan uniapneapoliklinikka (takaisinsoittopalvelu)
Hyvinkää
Hyvinkään sairaalan keuhkosairauksien poliklinikka
Jos hoitosi on siirtynyt terveysasemalle, voit tilata maskit ja muut tarvikkeet KEUSOTEN hoitotarvikejakelusta. Voi tehdä tilauksen joko sähköisellä lomakkeella tai puhelimitse.
Espoo
Jorvin sairaala, uniapneapoliklinikka (vain hoidossa olevat CPAP-laitteen käyttäjät)
Voit olla unihoitajaan yhteydessä myös Maisa-viestillä, jos sinulla on unihoitaja omakontakteissa. Maisa sähköinen asiointi
Jos sähköinen tilaaminen ei onnistu, voit jättää takaisinsoittopyynnön arkisin klo 8.00-14.00 numeroon 029 151 3050, josta pyritään soittamaan sinulle viikon sisällä.
Lohja
Lohjan sairaala, keuhkosairauksien poliklinikka
Jos sähköinen tilaaminen ei onnistu, voit jättää takaisinsoittopyynnön arkisin klo 8.00-14.00 numeroon 029 151 3050, josta pyritään soittamaan sinulle viikon sisällä.
Vantaa
Maisa sähköinen asiointi (Viesteihin vastataan 1–3 arkipäivän kuluessa)
Peijaksen sairaala, keuhkosairauksien poliklinikka
Porvoo
Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana voit ongelmatilanteissa ottaa yhteyttä Porvoon sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalle. Laitehoidon siirryttyä terveysasemalle ota yhteys omaan terveysasemaan.
Ota yhteys Porvoon sosiaali- ja terveysasemalle, kun laitehoitosi on siirtynyt sinne.
Unihoitaja p. 040 3589 714
ma klo 12-12.30
ti klo 8-9
to klo 8-9
pe klo 8-9
Sipoo
Ajanvarausnumero: 019 5600 600
Loviisa ja Lapinjärvi
Ajanvarausnumero: 019 5600 300, takaisinsoitto 1-3 päivän aikana tai sähköinen Omaolo-palvelu.
Askola
Ajanvarausnumero: 019 5600 200
ma-to klo 8-15.15
pe klo 8-14.15
Pukkila ja Myrskylä
Ajanvarausnumero: 019 5600 500
Raasepori
Uniapneaan liittyviä käsitteitä ja termejä
AHI eli apnea-hypoksiaindeksi kertoo kuinka monta hengityskatkosta ja alentuneen hengityksen vaihetta on lukumääräisesti nukuttua tuntia kohti. Se kuvaa uniapnean vaikeusastetta.
- Lievä uniapnea: AHI 5-14/h
- Keskivaikea uniapnea: AHI 15-30/h
- Vaikea uniapnea: AHI yli 30/h
Keuhkolääkäri voi määrätä sinulle happisaturaatiota mittaavan oksimetriseurannan, jos happisaturaatioarvosi on ollut alle tavoitteen uniapnearekisteröinnissä. Seurannan tarkoituksena on tarkistaa, onko happisaturaatioarvosi parantunut laitehoidolla.
Mikäli sinulla epäillään lihavuuteen liittyvään hypoventilaatiota (BMI yleensä >35), voi keuhkolääkäri joskus määrätä veren happi- ja hiilidioksipitoisuutta mittaavan oksimetri-kapnografiaseurannan. Seuranta tehdään joko lyhytaikaisesti päivällä tai yön yli kestävänä tutkimuksena.
Helsinki
Uniapneahoitaja tarkistaa etäyhteyden kautta, kuinka laitehoito on onnistunut. Jos laitehoito toteutuu suunnitellusti ja sinulle on suunniteltu oksimetriseuranta, saat CPAP-laitteeseen liitettävän oksimetrin lainaan.
Saat kutsun oksimetrin luovutukseen hoitajan vastaanotolle, sinulle jossa ohjataan sen käyttö. Otathan oman CPAP-laitteen mukaan vastaanotolle. Oksimetri pitää palauttaa kahden päivän kuluttua uniapneayksikössä sijaitsevaan palautuslaatikkoon.
Seurannan tulos tarkistetaan etäyhteyden kautta. Tuloksesta ja mahdollisesta jatkosuunnitelmasta ollaan sinuun yhteydessä Maisa-viestillä, kirjeitse tai soittamalla.
Hyvinkää
Lääkäri voi tarvittaessa määrätä CPAP-aloituksen vasteen tarkistamiseksi oksimetriseurannan, mikäli happisaturaatioarvosi on merkittävästi alentunut.
Oksimetriseuranta eli veren happitason seuranta tehdään yleensä noin 3 kuukauden kuluttua CPAP-aloituksesta, jotta olet ehtinyt tottua laitteen kanssa nukkumiseen ja pystyt nukkumaan sen kanssa koko yön tai vähintään yli 4 tuntia.
Hoitaja lähettää sinulle kirjeen, missä ilmoitetaan happisaturaatiomittarin noutopäivä. Oksimetrin mukana tulee ohjeet laitteen käytöstä.
Kiinnitä oksimetri laitteeseen ja anturi sormeesi nukkumaan mennessäsi. Älä väännä johtoja tai kierrä niitä kerälle, koska johto menee herkästi rikki. Laite lähettää hoitotiedot myös pilvipalveluun automaattisesti. Saat mittauksen tulokset kirjeellä.
Jorvi
Uniapneahoitaja tarkistaa etäyhteyden kautta, kuinka laitehoito on onnistunut ja on seurannan aikataulusta sinuun yhteydessä ensisijaisesti Maisa-viestillä. Seurantaa varten sinulle lainataan CPAP-laitteeseen liitettävä oksimetri. Saat erilliset ohjeet laitteen noutamisesta Jorvin sairaalan neuvonnasta.
Oksimetrin mukana tulevat ohjeet laitteen käytöstä. Seurantaa tehdään yhden yön ajan, jonka jälkeen palautat oksimetrin neuvontaan seuraavan päivän aikana. Mikäli mittauksen kanssa on ongelmia, olethan yhteydessä uniapneahoitajaan ensisijaisesti Maisa-viestillä.
Seurannan tulos tallentuu pilvipalveluun, josta hoitaja tarkistaa sen etäyhteydellä. Hoitaja on sinuun yhteydessä tuloksesta ja mahdollisesta jatkosuunnitelmasta tekstiviestitse tai soittamalla.
Lohja
CPAP-hoidon aikana sinulle lainataan tarvittaessa oksimetri. Seuranta tehdään yhden yön aikana. Palauta oksimetri seuraavana päivänä ohjeen mukaisesti.
Hoitaja tarkistaa tuloksesi ja tekee sen mukaan jatkosuunnitelman, joka ilmoitetaan sinulle kirjeitse. Teksti näkyy myös potilaspalvelu Maisassa ja Kanta.fi-palvelussa.
Vantaa
Uniapneahoitaja tarkistaa etäyhteyden kautta, kuinka laitehoito on onnistunut ja on seurannan aikataulusta sinuun yhteydessä ensisijaisesti Maisa-viestillä.
Seurantaa varten sinulle lainataan laitteeseen liitettävä oksimetri, joka toimitetaan erikseen sovitusti noudettavaksi Peijaksen sairaalan neuvontaan. Ohjeet käytöstä saat oksimetrin mukana. Lisäksi löydät ohjeet uniapnean digihoitopolulta.
Seurantaa tehdään 1-2 yötä, minkä jälkeen palautat oksimetrin neuvontaan seuraavan päivän aikana. Seurannan tulos tallentuu pilvipalveluun, josta hoitaja tarkastaa sen etäyhteyden kautta. Tulos ja mahdollinen jatkosuunnitelma kirjataan sinulle potilaspalvelu Maisaan.
Porvoo
Uniapneahoitaja tarkistaa etäyhteyden kautta, kuinka laitehoito on onnistunut ja on sinuun yhteydessä puhelimitse.
Lääkäri voi tarvittaessa määrätä CPAP-aloituksen vasteen tarkastamiseksi oksimetriseurannan, mikäli happisaturaatioarvosi on merkittävästi alentunut. Saat oksimetrin vastaanotolla CPAP-aloituksesi yhteydessä ja saat ohjeet sen käyttöön. Palauta oksimetri viikon jälkeen Porvoon sairaalan neuvontaan. Hoitaja tarkastaa tuloksesi etäohjelmasta ja lääkäri määrää jatkosuunnitelman.
Raasepori
Uniapneahoitaja tarkistaa etäyhteyden kautta, kuinka laitehoito on onnistunut. Lääkäri voi tarvittaessa määrätä oksimetriseurannan kotona tehtäväksi CPAP-hoidon vasteen arvioimiseksi. Voit hakea laitteen kuntoutusohjaajalta tai vaihteesta ja palauttaa sen seuraavana päivänä Raaseporin sairaalan neuvontaan.
CPAP-laitteen toiminta, maskin valinta, maskin osien käyttö ja yleiset käyttöongelmat
CPAP-laite puhaltaa maskin kautta paineistettua ilmaa ylempiin hengitysteihin pitäen hengitystiet avoimina unen aikana. Hoito parantaa usein unenlaatua sekä vähentää päiväväsymystä ja muita uniapnean aiheuttamia terveyshaittoja.
Laitteen hoitopaine voi vaihdella esimerkiksi asennon tai unen vaiheen vuoksi. Paineen vaihtelu on laitteen normaalia toimintaa. Mikäli heräät yöllä laitteen liian kovaan puhallukseen, sammuta laite ja käynnistä se uudelleen.
Laitteeseesi on asetettu yksilöllinen hoitopaine, jota ei saa itse säätää. Paine voi olla vaihtuva tai jatkuvasti tasapaineinen. Emme ota hoitovastuuta, mikäli laitetta on itse säädetty.
Uniapnean hoidossa käytettävät maskit jaetaan seuraavasti:
- Sierainmaski on pienin ja kevyin maski. Se tulee sierainkappaleiden avulla tiiviisti osittain sierainten sisälle.
- Nenämaski peittää nimensä mukaisesti nenän tai jää nenän alle.
- Kokokasvomaski (=nenä-suumaski) peittää sekä nenän että suun. Kokokasvomaski ei peitä silmiä. Uudet mallit ovat varsin siroja.
Maskimallin valinta on yksilöllistä. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Maskimallin valintaan vaikuttavat esimerkiksi nenän rakenteellinen tukkoisuus, suun kautta hengittäminen, nenän leveys ja kasvojen mittasuhteet.
HUSin yksikköjen välillä on eroja maskien käytössä. Saat omasta yksiköstäsi maskin käyttöösi oman yksikkösi käytäntöjen mukaisesti.
HUOM! Jos sinulla on sydämentahdistin, kerro siitä hoitavaan yksikköösi. Magneetillisten CPAP-maskien käyttö ei tällöin todennäköisesti ole mahdollista.
CPAP-laitehoito ja maskin käyttö vaativat totuttelua. Harjoittele laitteen ja maskin käyttöä ainakin kuukausi, jotta totut molempiin. Pyri käyttämään laitetta aina nukkuessasi. Alkuvaiheen haasteet helpottavat yleensä melko nopeasti, joten ei kannata luovuttaa heti, vaikka laite tuntuisi puhaltelevan voimakkaasti.
Yleisimmät häiritsevät oireet ovat maskin vuotaminen ja jossain vaiheessa yötä laite voi tuntua puhaltavan liian kovaa. Moni kertoo heräävänsä tähän. Jos ongelma toistuu, voidaan laitteen maksimipainetta laskea tai vaihtaa laite vakiopaineelle etänä. Usein laitteen toimintaan kuitenkin tottuu eikä vastaavia paineen nousuja enää havaitse unen aikana.
Mieti miten saat laitehoidon heti alusta alkaen osaksi omaa arkeasi. Muista, että laitteen on tarkoitus lisätä hyvinvointiasi!
Hoidon aloituksen ei ole tarkoitus kuormittaa kohtuuttomasti, joten asteittainen päivittäin lisääntyvä laitekäyttökin on ihan mahdollinen ensimmäisten viikkojen totutteluvaiheessa.
Alussa CPAP-laitetta tulisi pyrkiä käyttämään vähintään neljä tuntia yössä. Osa potilaista pystyy heti nukkumana laitteen kanssa koko yön ja kokee jo ensimmäisten öiden jälkeen vointinsa selvästi virkeämmäksi. Näin ei kuitenkaan tapahdu kaikkien kohdalla, mutta se ei tarkoita, etteikö laitehoidosta olisi hyötyä. Anna itsellesi aikaa.
Mikäli sinulla on kaikesta huolimatta ongelmia CPAP-laitteen käytössä, ole yhteydessä oman hoitavaan yksikköösi. Löydät yhteystiedot kohdasta Hoitoon pääsy ja yhteydenotot.
Lue huolellisesti maskin käyttöohjeet.
Aseta maski keskelle kasvoja niin, että remmin paksuin kohta on varmasti niskassa keskellä ja maskin hihnat on säädetty tasaisesti ylhäältä ja alhaalta. Maskin hihnat ovat liian kireällä, jos kasvoille ja nenän varteen tulee painaumaa/punoittavaa jälkeä. Usein jo muutaman millimetrin löysennys on riittävä. Kasvoille jää aina jonkin verran jälkiä remmeistä, koska tiiviyden vuoksi remmit eivät voi olla liian löysästi kiinni.
Laita laite päälle ja ilmaa (=tiivistä) maski vetämällä maskia jonkin verran tasaisesti irti kasvoilta ja aseta maski takaisin kasvoille. Tällöin silikoniosa suoristuu, eikä jää ryppyyn ihoa vasten. Näin maskin tyynyosa täyttyy ilmalla ja siitä tule tiiviimpi ja pehmeämpi ihoa vasten.
Muista tehdä maskiin viimeiset säädöt makuuasennossa sängyssä laitteen ollessa päällä. Mikäli käytät iltaisin kasvovoidetta, laitathan voiteen 2–3 tuntia ennen maskin laittoa, jotta silikonimaski pysyy paikallaan.
Varmista, että maski tulee tasaisesti kireälle sekä ylhäältä että alhaalta. Maskin ollessa alaremmeistä tiukemmalla se vuotaa ylhäältä ja vastaavasti maskin ollessa yläremmeistä tiukemmalla se vuotaa alhaalta.
Yleisin syy huonosti istuvaan maskiin on maskin tai sen remmien kuluminen. Huolellinen maskin huolto pidentää sen käyttöikää ja parantaa istuvuutta. Jos remmejä ei pese säännöllisesti ohjeiden mukaan, remmit jäykistyvät ja niiden joustavuus heikkenee.
Jos maskimalli ei jostain syystä enää sovellu sinulle, ole yhteydessä hoitavaan yksikköösi. Jos olet esimerkiksi laihtunut tai maski on alkanut painaa ja aiheuttaa iho-ongelmia, pitää maski mahdollisesti vaihtaa uuteen tai sovittaa uutta maskimallia.
Digihoitopolulla ja laitevalmistajan verkkosivuilla on videoita laitteen käyttöönotosta ja maskin päälle pukemisesta.
Hoito voi kuivattaa nenän limakalvoja. Hoida nenää aktiivisesti saamasi nenänhoito-ohjeen mukaisesti. Ohjeet löydät laitesalkustasi CPAP-laitehoidon aloitus ja digihoitopolulta.
Jos sinulla on ongelmia maskin käytössä, ole yhteydessä oman hoitavaan yksikköösi.
Hyvinkää
Saat laitehoidon aloituksessa kaksi maskia. Jos maskien kanssa on ongelmia, tarkastathan ensin, että maski on oikein puettu eivätkä remmit ole liian kireällä. Mikäli ongelma jatkuu, ota yhteys Hyvinkään sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalle.
Espoo
Saat laitehoidon aloituksessa yhden maskin. Jos maskin kanssa on ongelmia, tarkastathan ensin, että maski on oikein puettu eivätkä remmit ole liian kireällä. Jos ongelma jatkuu, ota yhteys Jorvin sairaalan keuhkosairauksien poliklinikan unihoitajaan Maisa-viestillä tai puhelimitse unihoitajan soittoajalla.
Lohja
CPAP-laitteen kanssa nukkuminen voi olla aluksi vaikeaa. Alkuvaiheen hankaluuksista pääsee yleensä kuitenkin varsin nopeasti ohi, joten ei kannata heti luovuttaa, vaikka laite tuntuisikin puhaltavan kovasti.
Yleisimmät häiritsevät oireet ovat maskin vuotaminen ja jossain vaiheessa yötä laite voi tuntua puhaltavan liian kovaa. Moni kertoo heräävänsä tähän. Mikäli ongelma toistuu, voidaan laitteen maksimipainetta laskea tai vaihtaa laite vakiopaineelle etänä. Usein laitteen toimintaan kuitenkin tottuu eikä vastaavia paineen nousuja enää havaitse unen aikana.
Totuttele laitteen käyttöön vähitellen. Mieti, miten saat laitehoidon heti alusta alkaen osaksi omaa arkeasi. Muista, että laitteen on tarkoitus lisätä hyvinvointiasi!
Hoidon aloituksen ei ole tarkoitus kuormittaa kohtuuttomasti, joten asteittainen päivittäin lisääntyvä laitekäyttökin on ihan mahdollinen ensimmäisten viikkojen totutteluvaiheessa.
Alussa CPAP-laitetta tulisi pyrkiä käyttämään vähintään neljä tuntia yössä. Osa potilaista pystyy heti nukkumana laitteen kanssa koko yön ja kokee jo ensimmäisten öiden jälkeen vointinsa selvästi virkeämmäksi. Näin ei kuitenkaan tapahdu aivan kaikkien kohdalla, eikä se tarkoita sitä, etteikö laitehoidosta olisi hyötyä. Anna itsellesi aikaa!
Vantaa
Laitehoidon alkaessa emme rutiinisti luovuta kostutinta ja lämpöletkua Peijaksen sairaalasta. Mikäli säännöllisestä päivittäisestä nenänhoidosta ei ole riittävää apua kuukauden kuluessa, voit olla yhteydessä uniapneahoitajin laitteeseen liitettävän kostuttimen sekä kostuttimen kanssa käytettävän lämpöletkun saamiseksi.
Kostutin voi lievittää oireita, mutta ei poista säännöllistä nenänhoitotarvetta. Ohjeet kostuttimen käyttöön ja huoltoon sekä nenän hoitoon löytyy digihoitopolulta.
Porvoo
Saat laitehoidon aloituksessa yhden maskin. Mikäli maskin kanssa on ongelmia, tarkastathan ensin, että maski on oikein puettu eivätkä remmit ole liian kireällä. Mikäli ongelma jatkuu, ota yhteys Porvoon sairaalan keuhkosairauksien poliklinikan takaisinsoittopalveluun.
HUSissa on maskimallin vaihtoa varten kriteerit, joiden perusteella varataan aika uniapneahoitajalle toisen maskimallin sovitukseen.
Maskinvaihtokriteerit
- Käytössäsi on nenämaski ja hengität suun kautta
- Sinulla on viikset tai parta, joiden vuoksi maskia ei saa riittävän tiiviiksi
- Maski on selvästi väärän kokoinen
Jos joku näistä kriteereistä täyttyy, ota yhteyttä uniapneahoitajaan omassa hoitavassa yksikössäsi.
Maskia ei vaihdeta
- Jos maskivuoto on sallituissa rajoissa
- Jos haluat vain kokeilla uutta mallia
- Laite ei ole ollut säännöllisessä käytössä tai laitetta on vain lyhyesti kokeiltu
- Maski on väärin puettu tai säädetty tai maski painaa
Tällöin kiinnitä huomiota maskin pukemiseen ja säätämiseen sekä kertaa maskin käyttöohjeet.
Huom! Silikonittoman erikoismaskin saa HUSin alueella vain silloin, jos HUSin ihotautilääkäri suosittelee sitä tutkimustensa jälkeen ja ihottuma paranee silikonitonta maskia käyttäessä.
Seuranta ja etäseuranta
Kaikki CPAP- laitteet ovat etäluettavia. Tämä tarkoittaa, että laitteessa on sisäänrakennettuna SIM-kortti, joka lähettää laitteen käyttötiedot pilvipalveluun.
Etähallinta toimii globaalisti matkapuhelinverkon käyttöalueilla. Laite ei tallenna muita tietoja eikä sitä voi paikantaa.
Hoidon seurannassa on alueellisia eroja. Jos sinulla on ongelmia CPAP-hoidossa, ole yhteydessä omaan hoitavaa yksikköösi. Katso tarkempia tietoja kohdasta Hoitoon pääsy ja yhteydenotot.
Helsinki
Hoitovasteesi tarkastetaan etäyhteydellä noin 3 kk kuluttua hoidon aloituksesta, ja tästä saat palautteen kirjeitse sekä Maisaan. Jatkokontrollit riippuvat laitehoidon tuloksesta ja onnistumisesta. Mikäli hoito sujuu hyvin, ei rutiiniseurantaa enää tehdä.
Hyvinkää
Hoitovasteesi tarkistetaan 3 kk kuluttua hoidon aloituksesta etäyhteydellä. Tuolloin arvioidaan mahdollinen etäseurannan jatkotarve ja ajankohta. Saat tekstiviestillä tiedot hoidon tuloksista. Hoitotulos kirjataan Apottiin ja on luettavissa myöhemmin Maisa-potilaspalvelusta tai Omakannasta.
Espoo
Hoitovasteesi tarkastetaan etäyhteyden kautta noin 3kk kuluttua hoidon aloituksesta. Saat palautteen tekstiviestillä tai soittamalla. Seuraava etäkontrolli on noin vuoden jälkeen laitealoituksesta. Tämän jälkeen rutiiniseurantaa ei enää tehdä. Hoitotulokset kirjataan Apottiin ja on luettavissa Maisa-potilaspalvelusta ja Omakannasta.
Lohja
Hoitovasteesi tarkastetaan etäyhteydellä noin 3 kk kuluttua hoidon aloituksesta. Vuoden kuluttua hoidon aloituksesta on hoitajavastaanotto, jonka jälkeen seurantasi siirtyy terveysasemalle.
Ammattiautoilijoilla hoitovaste tarkastetaan etäyhteydellä noin kuukauden ja noin puolen vuoden kuluttua hoidon aloituksesta. Vuoden kuluttua hoidon aloituksesta on hoitajan vastaanotto. Ammattiautoilijoiden seuranta pysyy Lohjan sairaalan keuhkopoliklinikalla.
Vantaa
Hoitovasteesi tarkastetaan etäyhteydellä noin vuoden kuluttua hoidon aloituksesta. Tästä saat palautteen kirjeitse sekä Maisa-potilaspalveluun. Muuta rutiiniseurantaa ei tehdä.
Porvoo
Hoitaja soittaa sinulle 1–2 viikon kuluttua laitehoidon aloituksesta. Puhelun aikana käydään läpi hoitotuloksesi etäyhteydellä ja mahdolliset haasteet laitehoidon alussa. Hoitotulos tarkistetaan kolmen kuukauden jälkeen hoitopuheluna tai -kirjeenä. Mikäli hoitosi sujuu hyvin, kontrollit siirtyvät terveysasemalle.
Raasepori
Hoitovasteesi tarkistetaan etäyhteyden kautta noin kuukauden kuluttua hoidon aloituksesta. Hoitaja on sinuun yhteydessä hoidon sujumisesta. Jatkossa hoitosi tarkistetaan vuoden välein ja samalla uusitaan hoitotarvikkeet.
MyAir on laitevalmistaja ResMedin ilmainen uniapnean seurantaohjelma. Ohjelma kertoo CPAP-hoidon keston, hengityskatkojen (AHI) ja maskivuodon määrän sekä montako kertaa olet riisunut maskin.
Ohjelman avulla voit seurata hoitosi edistymistä ja opetella käyttämään maskia ja laitetta oikein. MyAir-ohjelmaa voit käyttää sovelluksena älylaitteella tai tietokoneella.
Ohjelman käyttöohjeet löytyvät laitteesi mukana toimitetuista oppaista sekä laitevalmistajan verkkosivuilta myAir
Ongelmatilanteissa ota yhteyttä myAir-tukipalveluun.
HUSin tai hyvinvointialueellasi sinua hoitava yksikkö ei ota kantaa myAiriin tai siihen mahdollisesti liittyviin ongelmiin.
Hoitotarvikkeiden huolto, tarvikejakelu, rikkoutunut CPAP-laite
Huolehdi maskin ja muiden hoitotarvikkeiden säännöllisestä puhdistamisesta laitteen mukana saamiesi ohjeiden mukaisesti. Ohjeet löytyvät myös uniapnean digihoitopolulta.
Kiinnitä huomiota erityisesti maskin puhdistamiseen. Jos maskin silikoniosaa ei pese päivittäin, se voi vaikuttaa maskin tiiviyteen. Likainen maski voi myös aiheuttaa iho-oireita. Käytä maskin pesemiseen käsisaippuaa, älä tiskiainetta.
Maski on suunniteltu kestämään normaalissa päivittäisessä käytössä vähintään vuoden, kun sen huollosta on huolehdittu asianmukaisesti.
Muista lisäksi vaihtaa laitteen suodatin ohjeiden mukaisesti. Likainen suodatin voi vaikuttaa laitteen antaman paineen voimakkuuteen.
Maski on suunniteltu kestämään normaalissa päivittäisessä käytössä vähintään vuoden, jos sen päivittäisestä huollosta huolehditaan asianmukaisesti. Hoitotarvikkeet (maski, letkut, suodattimet ja kostutin) uusitaan noin vuoden välein.
HUSin alueella seurannassa oleville potilaille sairaalasta annetaan vuosittain yksi maski kulloinkin voimassa olevan maskivalikoiman mukaisesti, ilmaletku ja laitteen suodattimet. Vaihda suodatin 3 kuukauden välein ja kostutinsäiliö 1-2 vuoden välein.
Ammattiautoilijoiden ja muiden riskiryhmien kuljettajien CPAP- laitehoito ja tarvikejakelu pysyvät pääosin HUSin hoitavissa yksiköissä. Katso tarkemmin kohta ammattikuljettajat ja muut riskiammatissa toimivat.
Tarvikejakelussa on aluekohtaisia eroja. Tarkista oman alueesi toimintatavat kohdasta Mihin voin ottaa yhteyttä?
Helsinki
ResMedin maskit ja tarvikkeet lähetetään pääsääntöisesti kotitoimituksella. Jos olet sopinut tarvikkeiden kotitoimituksesta, tarvikkeesi postitetaan kerran vuodessa lähimpään PostNordin pakettiautomaattiin.
Muut tarvikkeet saat ilman ajanvarausta Iho- ja allergiasairaalan neuvonnasta, sairaalan 3. kerroksesta ma-pe klo 10–18.
Hyvinkää
Hyvinkään keuhkosairauksien poliklinikan asiakkaana saat hoitotarvikkeesi vuosittain keuhkosairauksien poliklinikalta. Jos maski tai hengitysletku on rikkoutunut, ota ensisijaisesti yhteyttä Maisa-potilaspalvelun kautta.
Jos hoitosi on siirtynyt terveysasemalle, voit tilata maskit ym. tarvikkeet KEUSOTEN Hoitotarvikejakelusta joko sähköisellä lomakkeella tai puhelimitse.
Espoo
Ensimmäisen vuoden kontrollin yhteydessä tarvikejakelusi siirtyy Jorvin sairaalasta Länsi- Uudenmaan hyvinvointialueen (LUVN) tarvikejakeluun. Tarvitset lähetteen LUVN-tarvikejakeluun Jorvin keuhkosairauksien poliklinikalta, jotta voit tilata tarvikkeesi tarvikejakelusta.
Ota yhteyttä uniapneapoliklinikalle, jos asut Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ulkopuolella, mutta olet valinnut hoitopaikaksesi Jorvin uniapneapoliklinikan.
Lohja
Ensimmäisen vuoden jälkeen tarvikejakelusi siirtyy Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen (LUVN) hoitotarvikejakeluun.
Jos olet vielä Lohjan sairaalan keuhkopoliklinikan asiakas, jätä meille soittopyyntö Lohjan sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalle takaisinsoittojärjestelmään tai voit laittaa myös viestin Maisa-potilaspalvelun kautta.
Vantaa
Palautekirjeen mukana saat ohjeen uusien tarvikkeiden tilauksesta.
Jos hoitosi aloittamisesta on alle vuosi, ota yhteyttä uniapneahoitajaan Peijaksen keuhkosairauksien poliklinikalla. Ole yhteydessä myös keuhkosairauksien poliklinikalle, jos asut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (Vakehyva) ulkopuolella, mutta olet valinnut Peijaksen sairaalan hoitopaikaksesi.
Ensimmäisen hoitovuoden jälkeen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hoitotarvikejakelu vastaa tarvikkeidesi toimittamisesta.
Hoitotarvikejakelu, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue:
ma-pe klo 10–12
p. 09 419 11210
Porvoo
Saat vuoden välein uudet hoitotarvikkeet olemalla yhteydessä omaan hoitoyksikköösi. Jos hoitosi jatkuu Porvoon sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalla, ota yhteys sinne. Jos hoitosi on siirretty terveysasemalle, ota yhteys oman alueesi terveysaseman unihoitajaan.
Raasepori
Hoitaja tarkistaa vuosittaisessa kontrollissa hoitosi sujuvuuden ja uusii samalla hoitotarvikkeesi. Voit noutaa tarvikepaketin Raaseporin sairaalan infopisteestä, joka on auki klo 7.30-16.00.
Noudata CPAP-laitteen käyttöohjeita ja pidä hyvää huolta laitteestasi ja hoitotarvikkeistasi.
Jos laitteesi pitää outoa ääntä, sammuta se ja kokeile käynnistää uudelleen.
Tarkista virtalähde. Palaako muuntajassa vihreä valo ja onko se varmasti pistorasiassa kiinni. Varmista myös, että virtajohdot ovat hyvin kiinni. Kokeile laitteen toimivuutta toisessa pistorasiassa.
Jos laite ei puhalla ilmaa, tarkista, ettei letku ole mutkalla tai painunut. Myös suodatin kannattaa tarkistaa. Laitteen toimintaan voi vaikuttaa, jos suodatin on kovin likainen ja siihen on kertynyt paljon pölyä.
Jos laite pitää outoa ääntä, irrota vesisäiliö ja kiinnitä säiliö uudestaan huolellisesti takaisin. Tämän jälkeen kokeile käynnistää laite uudelleen.
Jos et saa liitettyä maskia letkuun, tarkasta ettei vanhan maskin liitososa ei ole jäänyt letkuun. Uniapnealaitteen letku sopii kaikkiin maskeihin.
Jos ongelma ei ratkea ja laite on rikki, ole yhteydessä omaan hoitopaikkaasi, joka voi olla HUSin yksikkö tai oma terveysasemasi alueesta ja tilanteestasi riippuen.
Yhteystiedot löydät kohdasta Mihin voin ottaa yhteyttä?
HUOM! Uniapneaa hoitava CPAP-laite ei ole elämää ylläpitävä laite eikä sen rikkoutuminen ole päivystysasia. Laitteenvaihtoaika on viikko. Toimiva CPAP-laite vaihdetaan, kun sen näyttöön tulee teksti ”moottoritunnit täynnä”.
Laitetta voi käyttää noin 20 000 tuntia. Yhden laitteen käyttöikä on noin 7–10 vuotta laitteen päivittäisistä käyttötunneista riippuen. Laitevaihtoa varten ota yhteyttä hoitavaan yksikköön. Yhteystiedot löydät kohdasta Mihin voin ottaa yhteyttä?
Helsinki
Jos laite on rikki, ota puhelimitse yhteyttä Iho- ja allergiasairaalan uniapneapoliklinikalle takaisinsoittopyyntö. Varmistamme laitteen saatavuuden ja voimme sopia uuden laitteen noutoajan.
Hyvinkää
Jos laite on rikki, ole yhteydessä puhelimitse Hyvinkään sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalle. Takaisinsoitto arkisin klo 8 – 12 numerosta 019 4587 4640.
Espoo ja Vantaa
Laitevaihtoa varten, ota yhteyttä uniapneahoitajaan ensisijaisesti Maisa-viestillä. Sinua pyydetään tarvittaessa tulemaan paikan päälle laitteen kanssa, jotta vika saadaan todennettua.
Lohja
Jos olet Lohjan sairaalan keuhkosairauksien poliklinikan asiakas, jätä soittopyyntö poliklinikan takaisinsoittojärjestelmään tai laita viesti Maisa-potilaspalvelussa. Jos hoitosi on jo siirtynyt terveysasemalle, otathan yhteyttä sinne.
Porvoo
Jos laite on mennyt rikki, ota yhteys terveysasemalle, jos hoitosi on siirretty sinne ja pyydä lähete laitteen vaihtoon. Jos hoitosi jatkuu Porvoon sairaalassa, ota yhteys Porvoon sairaalan keuhkosairauksien poliklinikan takaisinsoittopalveluun.
Raasepori
Jos laite on mennyt rikki, ota yhteys seuraavana arkipäivänä Raaseporin sairaalan keuhkopoliklinikalle kuntoutusohjaajaan.
Terveyskyla.fi (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)
Lisätietoa uniapneasta löydät Terveyskylän Keuhkotalosta. Terveyskylä on erikoissairaanhoidon verkkopalvelu.
Ajankohtaista
Uniapnealähetteiden määrät kasvaneet vuoden aikana
Suorana HUSista: Ajankohtaista uniapneasta
Salli analyyttiset evästeet, jotta voit katsoa tämän upotetun sisällön.
Toimipisteet
Uniapneapoliklinikka, Iho- ja allergiasairaala
Uniapneapoliklinikka sijaitsee Iho- ja allergiasairaalassa. Hoidamme helsinkiläisten aikuisten uniapneaa.
Keuhkosairauksien poliklinikka, Jorvin sairaala
Jorvin sairaalan keuhkosairauksien poliklinikka on osa Jorvin sairaalan yhteispoliklinikkaa. Hoidamme aikuisten keuhkosairauksia.
Keuhkosairauksien poliklinikka, Peijaksen sairaala
Keuhkosairauksien ja allergologian poliklinikallamme Peijaksen sairaalassa tutkimme ja hoidamme monipuolisesti erilaisia keuhkosairauksia sairastavia…
Keuhkopoliklinikka, Raaseporin sairaala
Raaseporin sairaalan keuhkopoliklinikalla tutkimme ja hoidamme keuhkosairauksia sairastavia potilaita.