Asiakasosallisuus
Asiakkaiden osallisuudella tarkoitetaan sekä sisäistä kokemusta että aktiivista toimintaa. Osallisuus on tunne siitä, että kuulut yhteisöön ja yhteiskuntaan ja voit vaikuttaa itseäsi koskeviin asioihin. Osallisuus on keskeinen hyvinvointia ja terveyttä tuottava tekijä.
Haluamme, että asiakkaat osallistuvat omaan hoitoonsa, palveluiden kehittämiseen ja niiden toteuttamiseen. Osallisuuden toteutumista ohjaa asiakasosallisuusohjelmamme ja sitä seurataan omavalvontasuunnitelmassa.
Näin voit osallistua omaan hoitoosi
Asiakkaanamme voit osallistua oman hoitosi suunnitteluun, päätöksentekoon ja toteuttamiseen omahoidon keinoin. Ymmärrämme, että elät mahdollisesti rankkaa aikaa, mutta olet kuitenkin aina oman tilanteesi paras asiantuntija. Siksi tietämystäsi ja toimintaasi tarvitaan hoidon onnistumisessa.
Ammattilaisemme antavat sinulle tarvitsemasi tiedon ja tuen. Kannustamme sinua keskustelemaan myös vertaistukijoiden kanssa. Osallisuudessa korostamme kolmea kohtaa: myötätuntoinen ja arvostava asenne, tiedon hankinta ja saman kokeneiden kohtaamiset.
Arvosta itseäsi ja kokemustasi. Kohtele itseäsi hyvin ja ole myötätuntoinen omaa tilannettasi kohtaan. Kohtele myös muita potilaita, läheisiä ja ammattilaisia arvostavasti.
Ole avoin ja rehellinen oireistasi ja huolistasi ja osallistu aktiivisesti keskusteluun sekä hoitoa koskeviin päätöksiin. Tämä auttaa ammattilaisiamme ymmärtämään tilanteesi paremmin. Haluamme parastasi ja annamme aina parasta mahdollista hoitoa.
Voit suunnitella hoitoasi yhdessä ammattilaistemme kanssa. Päätökset hoidostasi teette yhdessä. Voit myös perehtyä sairauteesi ja tukimuotoihin, sekä osallistua potilaiden koulutuspäiviin ja sopeutumisvalmennuskursseille. Näistä saat tietoa sinua hoitavalta henkilökunnalta, potilasjärjestöstä tai Kelasta. Luotettavaa tietoa löydät myös Terveyskirjastosta avaamalla tämän linkin ja Terveyskylästä tästä linkistä.
Voit aina kysyä hoitohenkilökunnaltamme, mitä sinun tulee tehdä hoitosi onnistumisen edistämiseksi. Pyydä hoito-ohjeet kotiin lähtiessäsi kirjallisena.
Pyri ymmärtämään omaa terveydentilaasi, diagnoosiasi ja hoitovaihtoehtoja. Tämä voi tarkoittaa eri hoitovaihtoehtojen punnitsemista, kysymysten esittämistä sekä omien arvojen ja mielipiteiden ilmaisemista. Seuraa omaa terveydentilaasi ja hoidon vaikutuksia ja raportoi niistä sovitusti henkilöstöllemme.
On merkityksellistä saada keskustella kokemuksista toisen saman kokeneen kanssa. Toisten kokemuksista kuuleminen ja omasta kokemuksesta kertominen auttavat sinua ymmärtämään omaa tilannettasi paremmin. Samalla voit saada ymmärtävää seuraa ja ystäviä. Suosittelemme vertaistukea sekä sairastuneelle että läheisille! Lue lisää vertaistuesta Vertaistalosta avaamalla tämä linkki ja tutustu potilaidemme kokemuksiin hoidosta HUSissa tästä linkistä.
Vapaaehtoiset vertaistukijat apunasi sairaalassa
Vertaistukea voit saada sairaalassa toimivilta vapaaehtoisilta vertaistukijoilta. Sairaudesta riippuen vertaistukijat toimivat joko sairaalan osastoilla tai OLKA-pisteillä aulatiloissa. Vapaaehtoiset auttavat myös muilla tavoin sairaalassa. Voit aina kääntyä heidän puoleensa, vapaaehtoiset ovat sairaalassa sinua varten. Kysy lisää omalta hoitajaltasi tai OLKAsta.
Vertaistuki Toivo-sovelluksessa
Joskus sairaalassa asioidessa vertaistukijaa ei jaksa tai ehdi kohdata. Tällöin kannattaa etsiä vertaistukijaa maksuttoman Toivo-sovelluksen avulla. Toivo-sovelluksessa voit keskustella vertaistukijan kanssa anonyymisti. Lisätietoja sovelluksesta löydät tästä linkistä.
Vertaistuki yhdistyksessä
Mikäli tiedät itsellesi sopivan potilasjärjestön, kannattaa olla yhteydessä suoraan sinne. Jos et vielä löytänyt potilasjärjestöä, voit kysyä OLKAsta apua sellaisen etsintään. Ota yhteyttä OLKAan tästä linkistä.
Lisätietoa eri järjestöistä löydät myös Toivo-sovelluksesta ja Vertaistalo.fi:stä.
Järjestöjen tuki sairaaloissamme
Järjestöt ovat läsnä sairaalassamme tukemassa asiakkaitamme monin eri tavoin, mm. tarjoamalla neuvontaa ja vapaaehtoisten tukea sekä pitämällä teemapäiviä OLKA-pisteillä.
OLKA koordinoi sairaalan järjestö- ja vapaaehtoistoimintaa. OLKA-toiminta toteutetaan yhteistyössä HyTe ry:n ja Keski-Uudenmaan Yhdistysverkosto ry:n kanssa.
Lue lisää alla olevista linkeistä.
OLKA-pisteet sijaitsevat sairaaloiden aulatiloissa. Järjestöt ja sairaalan yksiköt esittelevät toimintaansa OLKA-pisteillä. Tutustu sairaaloiden OLKA-pisteisiin alla olevista linkeistä.
Sairaalassa toimii järjestöjen vapaaehtoisia. He ovat sinua varten, kun haluat opastusta sairaalassa kulkemisessa, juttuseuraa tai vertaistukea. Heidät tunnistat vaaleanvihreästä liivistä. Vapaaehtoiset tarjoavat sinulle kiireettömiä kohtaamisia ja he ovat sitoutuneet vaitioloon.
Jos haluat tietää lisää vapaaehtoisten avusta sairaalassa, ota yhteyttä OLKAan tästä linkistä.
Ole yhteydessä OLKAan, kun etsit vertaistukea tai haluat tietoa järjestöistä tai sairaalan vapaaehtoistoiminnasta.
Tule käymään
OLKAn asiakaspalvelu on avoinna
- Meilahden kolmiosairaalan OLKA-pisteellä maanantaista torstaihin klo 9-12.
- Hyvinkään sairaalan OLKA-pisteellä maanantaista torstaihin klo 9-13.
Soita
Voit soittaa arkipäivisin klo 8–16. OLKAn asiakaspalvelunumero on 050 375 3914.
Jätä yhteydenottopyyntö
Mikäli emme pääse vastaamaan soittoosi, voit jättää yhteydenottopyynnön joko puhelimitse tai sähköpostilla, vastaamme seuraavan arkipäivän aikana. Sähköposti: olka@hus.fi.
Perhekaverit ovat HelsinkiMission koulutettuja vapaaehtoisia, jotka tarjoavat läsnäoloa, tukea ja käytännön apua Uuden lastensairaalan potilasperheille.
Osallistu palveluidemme kehittämiseen
Asiakkaanamme voit osallistua palveluidemme sekä meillä tehtävän tutkimuksen arviointiin ja kehittämiseen ja toteuttamiseen. Voit antaa palautetta tai toimia asiakas- ja tutkimusraadeissa tai kokemusasiantuntijana.
Asiakas- ja tutkimusraateihin sekä kokemusasiantuntijaksi on haku kahdesti vuodessa. Lue lisää raatien toiminnasta alla olevista linkeistä.
Voit antaa meille palautetta sekä hoidosta että yleisesti toiminnastamme. Palautteesi on meille tärkeä, sillä se auttaa meitä kehittämään palveluitamme. Voit antaa palautetta tästä linkistä.
Asiakkaillamme on mahdollisuus olla mukana kehittämässä asiakaslähtöistä hoitokulttuuriamme sekä tilojen käyttöä ja palveluita toimimalla asiakasraadin jäsenenä. Meillä on kaksikymmentä erilaista asiakasraatia. Asiakasraadit kootaan sairausryhmittäin.
Valinta asiakasraateihin tapahtuu kokemustasi ja koulutustasi hyödyntäen. Raadin jäsenyys ei edellytä aikaisempaa perehtymistä tehtävään, vaan saat meiltä tarvittavan perehdytyksen. Asiakasraadit kokoontuvat muutaman kerran vuodessa ja työskentelevät yhteistyössä hoitohenkilöstömme kanssa.
Tutkimusraatilaiset esittävät tutkijoillemme näkemyksiään, joita tutkijat voivat hyödyntää tutkimustyössään. Tutkimusraatilaisena pääset vaikuttamaan lääke-, hoito- ja terveystieteellisten tutkimusten eri vaiheisiin suunnittelusta tutkimustulosten esittämiseen.
Asiakas- ja tutkimusraateihin rekrytoidaan henkilöitä kahdesti vuodessa. Toimintakausi alkaa joko elokuussa tai tammikuussa ja kestää kaksi vuotta.
Jätä yhteystietosi tästä linkistä avautuvaan lomakkeeseen, niin saat viestin sähköpostiisi rekrytoinnin alkaessa. Ilmoitamme rekrytoinnin alkamisesta myös verkkosivuillamme ja sosiaalisessa mediassa.
Kokemusasiantuntijana olet kokemusasiantuntija- tai kokemustoimijavalmennuksen suorittanut henkilö, jolla on omakohtaista kokemusta sairaudesta tai vammasta.
Avaamalla tämän linkin löydät kokemusasiantuntijoiden esittelyvideoita.
Kokemusasiantuntijana sinulla on valmiudet toimia:
- jäsenenä erilaisissa työryhmissä, ohjausryhmissä ja johtoryhmissä
- palveluiden arvioinnissa ja tutkimusryhmissä
- uuden toiminnan suunnittelussa
- ammattilaisen rinnalla hoidossa olevan asiakkaan tukena tai ryhmänohjaajana.
Kokemusasiantuntijana annat arvokkaan näkökulman hoitoprosessiin asiakkaan näkökulmasta. Kokemusasiantuntijatoimintaan rekrytoidaan henkilöitä kahdesti vuodessa. Toimintakausi alkaa joko elokuussa tai tammikuussa. Jätä yhteystietosi tästä linkistä avautuvaan lomakkeeseen, niin saat viestin sähköpostiisi sinulle rekrytoinnin alkaessa. Ilmoitamme rekrytoinnin alkamisesta myös verkkosivuillamme ja sosiaalisessa mediassa.
Tule vapaaehtoiseksi tukemaan asiakkaitamme
Vapaaehtoiset tarjoavat sairaaloissamme asioiville asiakkaille kiireettömiä kohtaamisia. Voit toimia sairaalassamme vapaaehtoisena vertaistukijana, juttukaverina, aula-avustajana, perhekaverina tai saattohoidon tukihenkilönä.
Vapaaehtoiset ovat läsnä sairaaloiden aulatiloissa, OLKA-pisteillä tai osalla osastoja ja yhteispäivystystä. Vapaaehtoisvuorot ovat pääosin arkisin ja painottuvat päiväaikaan. Joitain tehtäviä on mahdollista tehdä iltaisin ja viikonloppuisin. Vapaaehtoisena olet sairaalamme asiakkaiden ja läheisten tukena.
- Vertaistukijalla on omakohtainen tai läheisen kokemus sairaudesta tai vammasta ja hän toimii toisen saman kokeneen tukena. Lue lisää vertaistukijana toimimisesta avaamalla tämä Terveyskylän linkki.
- Juttukaverit toimivat sairaalassa olevan asiakkaan seurana hänen toiveidensa mukaisesti joko jutellen tai esimerkiksi lukien tai pelaillen.
- Aula-avustajat ohjaavat, saattavat ja tukevat asiakkaita erityisesti sairaalassa liikkuessa.
- Saattohoidon tukihenkilöt toimivat saattohoidossa olevan asiakkaan tukena ja seurana.
- Perhekaverit toimivat sairaalassa olevan lapsen ja perheen tukena Uudessa lastensairaalassa.
Vapaaehtoisena voit tulla mukaan toimintaan ilman alan erityistietoja tai -taitoja. Edellytämme kuitenkin seuraavia asioita:
- haluat olla sairaalan asiakkaiden tukena
- pystyt kommunikoimaan myös suomen kielellä
- sitoudut vaitioloon sekä sairaalan hygieniaan
- olet vähintään 18-vuotias.
Sairaalavapaaehtoisena toimiessa on tärkeää, että oma elämäntilanteesi on tasapainossa. Vapaaehtoisilla tulee olla tuhkarokko- ja vesirokkorokotukset otettuna tai ko. taudit sairastettuna. Lisäksi edellytämme influenssarokotteen ottamista vuosittain.
Tarjoamme yhden illan mittaisen perehdytyksen sairaalavapaaehtoisena toimimiseen ja lisäkoulutusta ja virkistystä toiminnan aikana.
Hae vapaaehtoiseksi juttukaveriksi, vertaistukijaksi, aula-avustajaksi tai saattohoidon vapaaehtoiseksi tai vertaistukijaksi Toivo-sovellukseen. Ota yhteyttä sähköpostilla: olka@hus.fi
Mikäli haluat toimia perhekaverina, voit olla yhteydessä Helsinki Missioon. Lisätietoa löydät avaamalla tämän linkin.
Järjestö, tule mukaan tukemaan asiakkaitamme
Järjestöt ja sairaalan toimijat ovat tervetulleita kertomaan toiminnastaan ja tarjoamaan vertaistukea OLKA-pisteillemme.
OLKA-pisteen teemapäivät ovat teemapäivien pitäjille ja niissä vieraileville maksuttomia. Suosittelemme, että pidätte teemapäiviä kuukausittain, jolloin mahdollisimman moni saisi teistä tietoa. OLKA-pisteitä on useissa sairaaloissa. OLKA-koordinaattorit auttavat teitä löytämään juuri teidän tarpeisiinne sopivan pisteen.
Teemapäiviä voivat olla pitämässä työntekijät tai vapaaehtoiset. Mukaan voi tulla tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin. Riittää, kun sitoudutte sairaalan toimintaperiaatteisiin, kuten hygieniaan ja vaitioloon. Teemapäivien yleisönä on ensisijaisesti sairaalassa asioivat asiakkaat ja läheiset, mutta jonkin verran teemapäivissä vierailee myös työntekijöitämme.
OLKA-pisteille voit tuoda maksuttomia lehtiä ja esitteitä kohtuullisen määrän kerrallaan. Voit tuoda tai lähettää esitteitä koordinaattorille OLKA-pisteelle Meilahden Kolmiosairaalaan tai Hyvinkään sairaalaan, he toimittavat materiaalit muihin OLKA-pisteisiin.
Kun tulet pitämään teemapäivää, huomioithan seuraavat toimintatavat:
- Tule sairaalaan terveenä.
- Noudata hyvää käsihygieniaa.
- Kaikki, mitä kuulet, näet tai muutoin saat tietoosi, esim. henkilökohtaiset ja luottamukselliset asiat on pidettävä salassa.
- Sairaalassa ei saa kuvata asiakkaita tai henkilökuntaa.
- Älä tupakoi teemapäivän aikana.
- Älä käytä hajusteita sairaalassa.
- Älä ota kantaa asiakkaiden hoidollisiin asioihin. Tuotteiden, lääkkeiden, tutkimusten tai hoitojen markkinoiminen on kiellettyä.
- Järjestöjen jäseneksi suostuttelu ja myyntitoiminta on kiellettyä.
- Mahdollisissa turvallisuutta uhkaavissa tilanteissa ota yhteys lähimpään henkilökuntaan.
- Mikäli teemapäivään kuuluu musiikkiesitys tms. varmista OLKAsta etukäteen, onko se mahdollista.
- Täytä teemapäivän päättyessä tilastointilomake, jonka saat varauksen yhteydessä ilmoittamaasi sähköpostiin.
- Jätä teemapäivätila siistiksi.
Varaamalla teemapäivän edeltävän kuukauden 20. päivä mennessä varmistat, että tieto teemapäivästä ehtii sairaalassa välitettävään kuukausiohjelmaan.
Varaa teemapäivä OLKA-pisteille alla olevista linkeistä:
- Espoo (Espoon sairaala ja Jorvin sairaala)
- Helsinki (Siltasairaala, Syöpäkeskus, Tornisairaala, Uusi lastensairaala ja Psykiatriakeskus)
- Hyvinkää (Hyvinkään sairaala)
- Järvenpää (Psykiatrian poliklinikka ja Keusoten JUST)
- Lohja (Lohjan sairaala)
- Porvoo (Porvoon sairaala)
- Raasepori (Raaseporin sairaala)
- Vantaa (Peijaksen sairaala)
Järjestönne vertaistukijat voivat toimia vapaaehtoisina sairaaloissamme. Arvostamme kovasti asiakkaillemme antamaanne tukea! Tarjoamme sairaalaan tuleville vapaaehtoisille sairaalaperehdytyksen ja tarvittaessa myös maksuttoman vertaistukijavalmennuksen. Vertaistukitehtävien lisäksi on mahdollista toimia myös muissa vapaaehtoistehtävissä. Lisätietoa vapaaehtoistehtävistä löydät tästä linkistä.
OLKAn koordinoima valtakunnallinen Vertaistalo.fi-verkkopalvelu tarjoaa luotettavaa tietoa vertaistuesta ja vertaistukea tarjoavista yhdistyksistä. Yhdistysten tietoja kootaan Vertaistalossa Etsi vertaistukea -hakukoneeseen, johon pääset tutustumaan avaamalla tämän linkin.
Yhdistyksen vertaistukijat voivat toimia myös Toivo-sovelluksessa. Lue lisää sovelluksesta tästä linkistä.
Avaa OLKAn Facebook-sivut alla olevista linkeistä:
OLKAn Instagram-tilit löydät alla olevissa tunnisteilla:
- @olkatoiminta
- @olkakeskiuusimaa
OLKA-toiminnasssa on lisäksi käytössä seuraavat sosiaalisen median aihetunnisteet:
- #sairaanhyvääseuraa
- #sairaanhyväfiilis
- #sairaalavapaaehtoiset