Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 26.3.2024 13.49

Kliiniset laaturekisterit auttavat parantamaan hoitoa

Asiasanat:
  • Husari
  • laatu
  • murtumat

HUSilla on käytössä noin 70 kliinistä laaturekisteriä. Parhaassa tapauksessa rekisteri on kliinikon jokapäiväinen työväline.

Lääkäri kipsaa lapsen murtunutta jalkaa ja juttelee lapsen vanhemmalle.

Laaturekisteri kokoaa yhteen potilaiden hoitoon liittyvän tiedon. Esimerkiksi lasten murtumarekisteristä löytyy tieto kaikista lapsille tapahtuneista murtumista ja niiden hoidosta.

Uudessa lastensairaalassa otettiin vuonna 2016 käyttöön lasten murtumarekisteri KIDS Fracture Tool.

“Aiemmin käytössä olleet järjestelmät eivät mahdollistaneet yleistä murtumahoidon laadunarviointia”, lastenortopedi ja erikoislääkäri Topi Laaksonen sanoo.

Nyt rekisteriin on koottu tarvittavat tiedot muodossa, joka palvelee kliinikkoa käytännön työssä. Kaikista murtumista tehdään rekisteriin merkinnät hoidon eri vaiheissa.

“Nyt olemme siinä pisteessä, että tiedämme laaturekisterin perusteella, mitä teemme. Parhaillaan selvitämme myös, miten hyvin me sen teemme”.

Ihannetilanteessa lääkäri avaa murtumarekisterin aina, kun vastaan tulee kasvuikäinen murtumapotilas.

“Rekisteri toimii kuin yksinkertainen algoritmi ja ohjaa kysymyksillä käyttäjää kiinnittämään huomiota diagnoosin ja hoidon kannalta oleellisiin asioihin esimerkiksi mallitapausten avulla”.

Osastoilla rekisterillä seurataan kuukausittain tiettyjä mittareita ja arvioidaan vaikuttavuutta. Rekisteristä saadaan tietoa myös tehdyistä toimenpiteistä ja hoitoon liittyvistä ongelmista.

Kliinisen työn lisäksi rekisteri auttaa lasten murtumien tutkimusta.

“Se ei kuitenkaan ole tutkimusrekisteri, vaan ennen kaikkea kliininen laaturekisteri, jonka tarkoitus on parantaa murtumahoitoa”.

Laaturekisterit ovat hoitotulosten aarreaittoja

HUSilla käytössä olevissa 70 laaturekisterissä on yhteensä melkein puoli miljoonaa eri potilasta. Osa rekistereistä on toiminut pidempään, esimerkiksi tehorekisteri noin 20 vuotta.

Rekisterien avulla joukko potilaita saadaan samaan näkymään, jolloin esimerkiksi komplikaatiot saadaan paremmin esiin.  

“Missään muualla ei ole yhtä paljon tietoa hoitotuloksista kuin laaturekistereissä. Ei-psykiatrisilla aloilla HUSin rekistereissä on yli 6 400 hoitotulosmittaria”, laatuylilääkäri ja laaturekisteriohjausryhmän puheenjohtaja Sanna-Maria Kivivuori kertoo.

“Puhumme rekistereistä usein liian monimutkaisesti. Käytännössä on kyse vain siitä, että kokoamme yhteen tietoa, jonka perusteella arvioimme ja parannamme tarjoamamme hoidon laatua”.

Teksti: Susanna Puisto
Kuva: Ville Männikkö

Husari 1/2024
 

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.