Talous
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä Valtioneuvosto vahvistaa joka neljäs vuosi strategiset tavoitteet sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiselle. Nämä tavoitteet ohjaavat hyvinvointialueita ja myös HUS-yhtymää tavoitteiden asettamisessa ja suunnittelussa. HUSissa ylintä toimivaltaa käyttää HUS yhtymäkokous, jonka vahvistaman strategian viitoittamana HUSin toimintaa ja taloutta suunnitellaan.
Toiminnan ja talouden suunnittelun työkaluja ovat kolmeksi vuodeksi laadittavaa taloussuunnitelma ja neljäksi vuodeksi laadittava investointisuunnitelma. Taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi on talousarvio. Talousarvio ja -suunnitelma kertovat, mitä haluamme tehdä ja miten rahoitamme sen. Toimintavuoden aikana laadimme useita vuosiennuste, joiden avulla tarkennamme arviota talousarvion toteutumisesta. Talouden toteutumista seurataan raportoinnin avulla kuukausittain.
Valtion osoittama rahoitus sosiaali- ja terveydenhuollolle sekä pelastustoimelle vaikuttaa myös HUS-yhtymän rahoitukseen, sillä HUS-yhtymä saa rahoituksensa Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kautta osuutena näiden saamasta rahoituksesta. Muita tulonlähteitämme ovat asiakasmaksut, sairaanhoidollisten palveluiden myynti muille hyvinvointialueille sekä diagnostiset palvelut ja muut tukipalvelut jäsenhyvinvointialueiden perusterveydenhuollolle ja Uudenmaan yhteistoiminta-alueeseen kuuluville hyvinvointialueille. Yliopistolliseen tutkimukseen sekä lääkäri- ja hammaslääkärikoulutukseen saamme valtion tutkimus- ja koulutusmäärärahaa.
Suurin menoerämme ovat henkilöstökulut, jotka muodostavat yli puolet vuosittaisista kokonaismenoistamme. Muita kustannuksia aiheutuu mm. sairaanhoidollisista tarvikkeista ja lääkkeistä, kiinteistöistä, rakentamisesta sekä ICT-hankinnoista.
HUSin vuosikertomus 2023
HUSin sairaaloiden palvelujen hinnoitteluperusteet vahvistaa HUS-yhtymän yhtymäkokous. Pääperiaate hinnoittelussa on, että se tukee hoidon kustannusten oikeudenmukaista jakautumista hyvinvointialueiden kesken.
Palvelujen hinnat määritellään kerran vuodessa seuraavaa vuotta varten kustannusperusteisesti siten, että niillä pyritään kattamaan kaikki sairaalan toiminnasta aiheutuvat kulut. Noudatamme samoja hinnoitteluperiaatteita jäsenhyvinvointialuiden, muiden hyvinvointialueiden ja muiden maksajien potilaisiin. Toimitusjohtaja hyväksyy vuosittain päivitettävät tuote- ja suoritehinnat.
Palvelujen hinnoittelussa hyödynnetään erikoissairaanhoidon tuotteistusta. Tuotteet muodostuvat erilaisista hoitoon sisältyvistä suoritteista ja tuotteen hinta sisältää kaikkien hoidossa käytettyjen suoritteiden kustannukset. Yksittäisen tuotteeseen sisältyvän suoritteen hinta määräytyy sen tuottamisesta aiheutuvien kustannusten mukaan. Hinnoittelu perustuu siis vahvasti kustannuslaskentaan, johon huomioimme lisäksi ennakoidut muutokset toiminnassa, tuotantomäärissä ja kustannustasossa. Voimme myydä suoritteita sovitusti myös erillisinä suoritteina. Palvelujen tuotteistus auttaa hyvinvointialueiden palvelusuunnittelussa sekä HUSin yksiköiden toiminnan suunnittelussa ja seurannassa.
Osa myytävistä palveluista poikkeaa luonteeltaan niin, ettei niiden hinnoittelussa ole mielekästä käyttää ylläkuvattua hinnoitteluperiaatetta. Esimerkiksi Myrkytystietokeskuksen palvelut, potilasvakuutukseen liittyvät kulut, Päivystysavun ja ensihoidon kulut laskutamme talousarviossa suunniteltujen kustannusten mukaan kunkin hyvinvointialueen asukasluvun mukaisessa suhteessa.
HUS-yhtymän jäsenten laskutus
HUS-yhtymän rahoitus perustuu suurelta osin Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin (jäsenet) HUSille osoittamaan rahoitusosuuteen valtion niille allokoimasta sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen rahoituksesta. Talousarvioneuvottelujen yhteydessä HUSin jäsenet määrittävät hyvinvointialuekohtaiset maksuosuudet (ns. kehys). HUS laskuttaa kehysrahoituksen kuukausittain samassa aikataulussa kuin jäsenet saavat valtionrahoituksen.
Maksuosuusneuvottelut ovat osa vuosittain käytävää talousarviovalmistelua ja lopullisesta rahoituksesta päättää HUSin yhtymäkokous. Vuosittainen maksuosuusrahoitus on kokonaistasolla kiinteä, mutta jäsenten osuudet voivat muuttua vuoden päätteeksi toteutuneen palvelukäytön mukaan. Tasausmenettelyssä talousarviossa sovitun kokonaiskehyksen tulee pysyä muuttumattomana.
Kehysrahoituksen ulkopuolella olevat sairaanhoidolliset palvelut HUS laskuttaa jäseniltä kuukausittain toteuman mukaisesti. Tällaisia palveluita ovat mm. perusterveydenhuollon ostamat diagnostiset palvelut ja erillissopimuksiin perustuvat sairaanhoidolliset palvelut.
Yritysasiakkaat ja verkkolaskutus
Ostolaskut
Meillä on valmius vastaanottaa kaikki laskut sähköisinä. HUSissa on käytössä useita verkkolaskuosoitteita. Jos sinulla ei vielä ole mahdollisuutta lähettää laskuja sähköisessä muodossa, lähetä laskut tilaajayksikön PL-osoitteeseen. Laskutusosoitteisiin voi lähettää vain ostolaskuja liitteineen, ei muuta materiaalia.
HUSin Y-tunnus on 1567535-0. Ostolaskujen verkkolaskuoperaattori on Posti Messaging Oy ja välittäjätunnus FI28768767.
HUSille voi lähettää EU:n laajuisesti sähköisiä laskuja PEPPOL-verkoston (Pan European Public eProcurement On-Line) välityksellä. HUSin tunnus verkostossa on 0037:15675350 ja välittäjäoperaattori on Posti Messaging Oy.
Lisätietoja: ostolaskut@hus.fi
Runkopalveluiden laskutustiedot
Organisaatiolaskut
Toimitamme laskumme yritysasiakkaille ensisijaisesti verkkolaskuina. Laskujen vastaanottajia pyydämme ilmoittamaan seuraavat tiedot sähköpostitse osoitteeseen organisaatiolaskutus@hus.fi :
Yrityksen nimi
Y-tunnus
Yrityksen käyttämän välittäjäoperaattorin tunnus
Verkkolaskuosoite
Lisätietoja: organisaatiolaskutus@hus.fi
E-laskutusosoitteisto ja postiosoitteet
HUS-yhtymä e-laskutusosoitteisto ja postiosoitteet(pdf 134.71 KB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)Julkaisemme tietoa palveluiden ostoista, aineista, tarvikkeista ja tavaroista neljä kertaa vuodessa.
Ohessa olevista tiedostoista löydät listaukset kaikista HUSin tekemistä hankinnoista vuoden 2020 alusta lähtien.
Tiedoston jokaisella rivillä on seuraavat tiedot:
- toimittajan nimi ja y-tunnus
- laskun summa
- arvonlisävero
- päivämäärästä
- hankinnan tehneen vastuuyksikön nimi ja numero
- kulutili, jolle ostolasku on kohdistettu
2024
HUSin ostolaskutiedot Q1 2024(xlsx 26.55 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q2 2024(xlsx 26.12 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q3 2024(xlsx 24.28 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)2023
HUSin ostolaskutiedot Q1 2023(xlsx 27.43 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q2 2023(xlsx 29.35 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q3 2023(xlsx 26.29 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q4 2023(xlsx 32.83 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)2022
HUSin ostolaskutiedot Q1 2022(xlsx 27.69 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q2 2022(xlsx 28.06 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q3 2022(xlsx 27.43 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q4 2022(xlsx 33.08 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)2021
HUSin ostolaskutiedot Q1 2021(xlsx 24.94 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q2 2021(xlsx 29.34 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q3 2021(xlsx 27.34 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q4 2021(xlsx 33.12 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)2020
HUSin ostolaskutiedot Q1 2020(xlsx 23.76 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q2 2020(xlsx 25.09 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q3 2020(xlsx 24.18 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.) HUSin ostolaskutiedot Q4 2020(xlsx 30.21 MB) (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)HUS-yhtymän investointien tavoitteena on vahvistaa organisaation toimintaedellytyksiä. Periaatteena on, että investoinnit suunnitellaan taloudellisesti kestävästi.
Investoinneilla edistetään erikoissairaanhoidon, opetuksen ja tutkimuksen sekä niiden vaatimien tukipalvelujen tehokasta järjestämistä. HUS käyttää tehokkaasti koko sairaalakapasiteettiaan ja välttää investointeja, joihin liittyy kannattavuutta, käyttötarpeen pysyvyyttä tai käyttöastetta koskevaa epävarmuutta. HUSin strategia sekä taloudelliset edellytykset investointien toteuttamiseen ohjaavat keskeisesti investointiohjelman sisältöä. Sotepe-uudistuksen myötä hyvinvointialueiden omistajaohjaus kohdistuu vahvasti myös HUSin investointitasoon. Investointeja rajoittaa valtioneuvoston vahvistama lainanottovaltuus ja investointiohjelma hyväksytetään nimetyissä ministeriöissä.
HUS-yhtymä investoi vuosittain noin 200-300 miljoonan euron edestä. Suurin investointiryhmä on rakennukset ja kiinteistöt, joihin tehdään sekä peruskorjauksia ja laajennuksia sekä rakennetaan täysin uutta. Rakennusinvestointien osuus kaikista investoinneista on noin 70 %. Merkittävimmät lähivuosien investoinnit uusiin rakennuksiin ovat olleet Siltasairaala, Tammisairaala, Laakson yhteissairaala sekä Jorvin sairaalan uusi vuodeosastorakennus. Muita merkittäviä investointeja ovat laiteinvestoinnit, joiden osuus on noin 20 % sekä ICT-investoinnit.
HUSissa käynnistettiin vuonna 2019 tuottavuusohjelman laadinta, jonka tavoitteiksi asetettiin rakentaa malli HUS-tason pitkäkestoiselle tuottavuusohjelmalle sekä kartoittaa ja esittää konkreettiset mittarit ja raportit, jolla tuottavuusohjelmaa voidaan seurata. Ohjelma valmistui vuoden 2020 alussa ja vuodesta 2021 lähtien se on ollut yhtenä osana talousarviovalmistelua. Sen tavoitteena on saavuttaa nykyinen tuotanto pienemmillä kustannuksilla tai kasvattaa nykyistä tuotantoa nykyisillä kustannuksilla huomioiden kuitenkin, että yliopistosairaalalle asetetut lakisääteiset velvoitteet ja palvelutasovaatimukset täyttyvät.
Vuosittainen ohjelma sisältää useita erillisiä tuottavuushankkeita, jotka kohdistuvat monipuolisesti eri aihealueisiin, muun muassa prosesseihin, laitteisiin ja tarvikkeisiin, palveluiden hankintaan, henkilöstöön sekä tiloihin. Toimintayksiköt laativat konkreettisen ja yksilöidyn suunnitelman tuottavuusohjelmansa toteuttamiseksi ja sen toteutumista seurataan kuukausittain osana toiminnan ja talouden seurantaa.