Akuten
Akuten omfattar olika kompetensområden inom akutmedicin: prehospital akutsjukvård och jour.
Resultatenheten har tre olika linjer: linjen för jour, som omfattar Jourhjälpen 116 117 och linjen för primärvård dit Giftinformationscentralen och Teratologisk information hör. Sjuktransport hör också till Akuten.
Vi använder våra egna erfarenhetsexperter och kundpaneler för att utveckla vår verksamhet. Erfarenhetsexperten är också med i Akutens ledningsgrupp.
Linjer
Akuten svarar för samjourernas verksamhet på Jorv, Malm, Mejlans och Pejas samt vid jouren i Raseborg.
Mejlans samjour finns i tre fastigheter: Tornsjukhuset, Brosjukhuset och Haartmanska sjukhuset. Akut- och övervakningsavdelningarna som finns på dessa sjukhus hör också till Akuten.
I linjen för jour ingår också Jourhjälpen 116 117 som ger råd och vägledning vid plötsliga hälsoproblem också utanför kontorstid. Jourhjälpen har två serviceproducenter inom HUS område: HUS producerar servicen i Nyland utanför Helsingfors och Helsingfors stad producerar servicen för Helsingforsbor.
Den prehospitala akutsjukvården ordnas i samarbete med fyra räddningsverk och två privata sjuktransportföretag samt som HUS egen verksamhet. Det finns två jourhavande läkarenheter inom den prehospitala akutsjukvården i huvudstadsregionen: Centralräddningsstationen i Helsingfors och läkarhelikoptern på Helsingfors-Vanda flygplats.
Giftinformationscentralen är också en del av Akuten. Giftinformationscentralen betjänar hela landet och svarar dygnet runt på frågor som berör prevention och behandling av akuta förgiftningar via telefon. Giftinformationscentralen ger råd till både allmänheten och till yrkesverksamma inom hälso- och sjukvården.
Vidare ingår tjänsten Teratologisk information också i linjen för prehospital akutsjukvård. På teratologiska informationstjänsten informeras blivande mammor om läkemedel och övriga yttre faktorer som inverkar skadligt på graviditeten och på fostrets utveckling.
Sjuktransporten ansvarar centralt för ordnandet av brådskande och icke-brådskande patientförflyttningar mellan hälsovårdsenheter inom HUS och medlemskommunerna. Förflyttningarna utförs som en egen verksamhet och som köpt tjänst med ambulanser och patienttransportfordon.
Mottagning och hantering av ambulansbeställningar samt kundservicen är koncentrerade till Förmedlingscentralen som är öppen dygnet runt. Beställningar görs online via Kaiku-programmet. Vid behov kan de göras per telefon. Samtalen bandas in för att bekräfta beställningarna.
Beställning av sjuktransport
kaiku.hus.fi
tfn 09 471 80471
Medicinskt brådskande transporter måste alltid beställas per telefon.